וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 הפתעות הגביע הכי גדולות

8.1.2012 / 13:17

המשחק שהפך את בלאט למאמן או ההפסד הכי מדהים בתולדות מכבי תל אביב: מי הגיע למקום הראשון בדירוג הסינדרלות?

שחקן הפועל תל אביב יריב רוקני. קובי אליהו
האם התוצאות שלהם יכולות לחזור על עצמן? יריב רוקני ושחקני הפועל תל אביב לאחר עוד ניצחון סנסציוני בגביע בעונה שעברה/קובי אליהו

מקומות 6-10

מקום 10 – רבע גמר גביע המדינה 2010/11 – הפועל ירושלים – ברק נתניה 64:58

הפועל ירושלים של עודד קטש הייתה בטוחה שהיא בדרך לטיול קליל מול אחת הקבוצות החלשות בליגה, אך רשמה תצוגת נפל נוראית. נתניה, שניצלה הגרלה קלה יחסית כדי להגיע רחוק בגביע, קיבלה משחק שיא מטוני וושהאם שקלע 20 ומשמוליק ברנר שהוסיף 15, והדיחה את האדומים שנה שנייה ברציפות במלחה.

מקום 9 – שמינית גמר גביע המדינה 2003/4 – אליצור רמלה – מכבי ראשון לציון 86:100

עם סגל מוכשר שכלל את לושיוס דיוויס, קלי מקארתי, גיא גודס וגילי מוסינזון, ראשון לציון הייתה אמורה לדלג מעל רמלה ממרכז הטבלה בלאומית. רמלה, ששלוש עונות קודם לכן הדיחה את ראשון באותו סיבוב, רק שאז הקבוצה מעיר היין הייתה מפורקת כלכלית, קיבלה 29 נקודות גם ממורן רוט, רגע לפני הפריצה, וגם מג'רון רוברטס, אז עוד בלאומית. זיו ארז על הקווים של רמלה נקם בראשון לציון שזרקה אותו ממחלקת הנוער שלה.

מקום 8 – חצי גמר גביע המדינה 2006/7 – בני השרון – מכבי תל אביב 87:94

הסיבה היחידה שההפתעה הזאת לא מדורגת גבוה יותר היא הסגל המרשים של בני השרון באותה עונה, ובמיוחד הכוכב הגדול שעמד לרשותה – לי ניילון. ביחד עם קוקי בלצ'ר, עוסמאן סיסה וג'ייסון וויליאמס, ברחה בני השרון מפתיחת המשחק למכבי תל אביב הלא יציבה באותה עונה של נבאן ספאחיה, רגע אחרי שושלת פארקר-וויצ'יץ'-שאראס, שלטה במשחק לכל אורכו, ובפעם השנייה בהיסטוריה הדיח אפי בירנבוים את מכבי תל אביב כבר בחצי הגמר. הפעם הראשונה נגמרה בגביע, השנייה בהפסד אכזרי בגמר.

מקום 7 – שמינית ורבע גמר גביע המדינה 2010/11 – הפועל תל אביב מדיחה את הפועל חולון ומכבי חיפה

ההישג המרשים שהשיגו שחקניו של שרון אברהמי בעונה שעברה כלל ניצחונות נפלאים על הפועל חולון, רגע לפני ששחקניה החלו לברוח, 85:93 ועל מכבי חיפה החלשה 92:106. הפועל תל אביב של העונה שעברה הייתה קבוצה ברמה של ליגת העל וניצלה את האולם הביתי ואת חולשת היריבות להישג, כך שסדר הגודל של ההפתעה יורד מעט.

מקום 6 – שמינית גמר גביע המדינה 2008/9 – עירוני נהריה – מכבי תל אביב 85:99

אמנם הפסד של מכבי תל אביב לקבוצה חזקה מליגת העל, אך קבוצה שהבעיות הכלכליות שלה כבר היו ידועות לכל, והשמועות על אי תשלום משכורות כבר הגיעו לתקשורת. מנגד, מכבי תל אביב הגיעה מעט אחרי העזיבה של אפי בירנבוים והמינוי של פיני גרשון שהיה אמור לשנות את המועדון. בפועל ארון מגי, שסיים את העונה במדים הצהובים, חגג עם מחצית שנייה נהדרת וקלע 26 נקודות, רון לואיס הוסיף 23, ורביב לימונד שגם כן הגיע למכבי עוד באותה עונה תרם 16.

קרלוס ארויו, טל בורשטיין שחקני מכבי תל אביב מקיפים את רון לואיס שחקן עירוני נהריה, יוגב אוחיון משקיף. אדריאן הרבשטיין
בעיות כלכליות? אי תשלום משכורות? נגד מכבי כולם עולים כמו אריות. נהריה ממגרת את הקבוצה של פיני גרשון ב-2009/אדריאן הרבשטיין

מקום 5 – גביע המדינה 1998/9 הפועל חיפה מהלאומית גוברת על בני הרצליה, גבעת שמואל והפועל תל אביב בדרך לחצי הגמר

הרבה לפני שהפועל תל אביב גברה בבית על יריבותיה מליגת העל, הגיעה הפועל חיפה של צביקה הורוביץ' כל הדרך לחצי הגמר עם ניצחונות על שלוש קבוצות מהליגה הראשונה. אמנם שלוש קבוצות תחתית, אבל כולן במפגשים כפולים. חיפה גברה 67:69 ברוממה על בני הרצליה של ארז אדלשטיין והוסיפה ניצחון חוץ 57:71 בגומלין. בשמינית הגמר ניצחה 68:83 על גבעת שמואל של אלי קנטי ובמשחק החוץ הפסידה 74:72, ולשיא הגיעה כשניצחה בביתה 63:89 את הפועל תל אביב במשחק הראשון, ולמרות הפסד 90:74, עלתה לחצי הגמר.

"עצם זה שהגענו ליד אליהו בזמנו זה היה הישג אדיר", נזכר הורוביץ'. "ניצחנו קבוצות במשחקים כפולים, שזה הדבר המדהים והקשה. זה רק מחזק את העובדה שהביחד והקבוצה והשילוב של הישראלים והזרים, ממש כמו הפועל תל אביב בשנה שעברה, מראה שאפשר להגיע להישגים. גם חצי גמר גביע המדינה וגם עליית ליגה בקלות, זה מדהים".

הורוביץ' מספר קצת על הקבוצה שהייתה לו ועל ההישג עצמו: " זאת הייתה קבוצה מגובשת עם שלושה זרים מדהימים. רכז יוגוסלבי, שהיה לאחר מכן רכז נבחרת בוסניה, אדיס בגירגיץ', ושני אמריקאים מצוינים - ג'סי סולטרס ודארט בויד המנוח. הייתה קבוצה צעירה ודינמית שניצחה משחקים מול קבוצות ליגת העל בהפרשים גבוהים. החיבור בין השחקנים הצעירים, הן הזרים והן האמריקאים, היה מדהים. לא היו לי כוכבים שירדו מליגת העל. היה בלתי אפשרי כמעט לנצח אותנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
ג'סי סולטרס שחקן מכבי רעננה מול סרדיאן סובוטיץ' שחקן ספליט. Buzidar Vukicevic, AP
היה חלק מקבוצה צעירה ודינמית. ג'סי סולטרס/AP, Buzidar Vukicevic

מקום 4 – רבע גמר גביע המדינה 1987/8 – הפועל ירושלים – מכבי נתניה 80:77

מכבי נתניה עלתה לראשונה לליגת העל באותה עונה, וכנראה שזה היה גדול עליה. בעוד אליצור נתניה הגיעה להישגים גדולים, הקבוצה של היו"ר דאז והיום סוכן השחקנים, זאב גרוס, הייתה הבדיחה של הליגה והפסידה את כל 22 המשחקים. אחרי 11 משחקים החליט המאמן אריק שיבק לעזוב וגרוס שחרר את הזרים ווילי בראון ואלפדריק יוז.

בדיוק בסיטואציה הזאת, עלתה נתניה לבירה למפגש ברבע הגמר מול הפועל ירושלים, קבוצה שהחלה להתאושש בזכות המאמן החדש שימי ריגר. "דיוויד בלאט היה הרכז בקבוצה הזאת ואחרי מחשבה רבה הזמנתי אותו לפגישה והצעתי לו לשמש כמאמן שחקן. אז זה היה אפשרי, בהתחלה הוא היסס אבל התעקשתי והסברתי לו מה זה יכול לתת לו לעתיד, והוא לקח את האתגר. כמדומני המשחק במלחה היה המשחק הראשון שלו כמאמן שחקן", משחזר גרוס.

בלאט בן ה-26 הוביל את חבריו לקבוצה, סטיב שלכטר ומייקל קרטר, למשחק גדול כשהוא קולע 26 נקודות וגורר את המשחק להארכה. הלחץ במלחה גבר בהארכה, ירושלים נפלה מהרגליים, ומכבי נתניה רשמה את הניצחון הראשון והאחרון שלה באותה עונה. "אני זוכר בעיקר את דמעות האושר של דיוויד, שלי, ושל יתר השחקנים. אף אחד לא נתן לנו צ'אנס לנצח עם מאמן שחקן, קבוצה שלא ניצחה משחק אחד בליגה, וזאת הייתה ההפתעה הכי גדולה במשחקי הגביע", ממשיך גרוס, "דיוויד ידע איך לדבר לשחקנים ולהתייחס אליהם ולהוציא את המקסימום בתנאים הלא תנאים שהיו אז. היו לו תנאים גרועים וזה לדעתי סלל את דרכו להיות מאמן".

דיוויד בלאט מאמן מכבי תל אביב. קובי אליהו
מי שחושב שהוא רק מאמן טוב לא זוכר אותו כרכז. דיוויד בלאט/קובי אליהו

מקום 3 – חצי גמר גביע המדינה 1994/5 – בני הרצליה – מכבי תל אביב 93:107

שלוש שנים אחרי שהודחה בחצי הגמר בפעם האחרונה, מול גליל עליון הגדולה, ושנתיים אחרי שבעונת השפל שלה נזרקה ברבע הגמר מול בני הרצליה, מכבי תל אביב חזרה לגדולתה. עם מאזן מרשים של 20 ניצחונות מול שני הפסדים היא פגשה בחצי הגמר את בני הרצליה - קבוצה חזקה, אבל אחת שהיא ניצחה שבוע קודם לכן ביד אליהו בליגה 75:95. הדרך לגמר שני ברציפות הייתה אמורה להיות קלה.

"מכבי הייתה עדיפה, אבל ידענו שכבר עשינו את זה בעבר וניצחנו אותם ברבע גמר, רק שאז הפועל חגגה בסוף עם הגביע. באנו עם אמונה שאפשר לעשות את זה", נזכר רותם ארליך, רכז בני הרצליה. "אפי היה בטוח שננצח, הוא לא העלה בדעתו שלא ננצח. זה מה שהוא הקרין לנו, הוא הקרין לנו שזה ברור שאנחנו מנצחים".

אלא שלראדיסאב צ'ורצ'יץ היו תוכניות משלו, הוא חגג עם 25 נקודות, כולל 17 במחצית הראשונה ומכבי שייטה ליתרון 39:47. במחצית השנייה רשם ארליך את העבירה הרביעית, קורן אמישה עלה למגרש, ניהל אותו בצורה מדהימה והוביל את בני הרצליה למחצית של 68 נקודות לעומת 46 בלבד של הצהובים. "בעקבות המשחק המפורסם של גליל עליון, שהובילה 20 הפרש על מכבי והפסידה, הייתה את האגדה שאי אפשר לנצח אותם ביד אליהו. ישב לנו בראש שהם יכולים לחזור, אבל היינו חבר'ה חוצפנים", מתאר ארליך את המחצית השנייה.

"אמרתי אחרי המשחק שאני בוער מגאווה בחברים שלי, מה שנכנס בסופו של דבר לספר הציטוטים של אמיר דורון וזה באמת ככה - היינו חבורה שהיום מבינה כמה היתה חזקה: דזי בארמור, פול תומפסון, ג'ון האדסון ואמיר כץ בשיא. היינו ממש חזקים".

מאמן מכבי ראשון לציון אפי בירנבוים. קובי אליהו
האמונה שלו ניצחה גם את מכבי, ביד אליהו. אפי בירנבוים/קובי אליהו

מקום 2 – רבע גמר גביע המדינה 1997/8 – הפועל תל אביב גוברת במפגש כפול על הפועל ירושלים

שנה אחרי שירדה בבושת פנים, הפועל תל אביב טיילה בליגה השנייה בדרכה חזרה למקומה הטבעי. גם בגביע היא נראתה טוב, אלא שההגרלה סידרה מפגש כפול מול מחזיקת הגביע בשנתיים שקדמו - הפועל ירושלים. המשחק הראשון היה באוסישקין. "מולנו עמדו צ'ורה, דרק המילטון, מוטי דניאל ועדי גורדון. במשחק הראשון הביתי באוסישקין, הר געש במבצר, הובלנו במחצית הראשונה ב-14 הפרש, והם הפכו את המשחק וניצחו", נזכר יריב רוקני, סנטר הקבוצה דאז והיום בהפסד הביתי 67:74.

את הגומלין אירחה ירושלים ברמלה בגלל עונש רדיוס. "היה ברור שאם המשחק יהיה במלחה זה יהיה הרבה יותר קשה, כמעט בלתי אפשרי. ברדיוס המשחק משתנה ובאים שווים ואולי עם יתרון, כי הלחץ עליהם וזה מה שקרה", משחזר רוקני. דקה וחצי לסיום, ביתרון 67:74 להפועל תל אביב, קלע קרטיס מקנטס סל גדול, ראדיסאב צ'ורצ'יץ' איבד כדור והפועל תל אביב אחזה ביתרון עד הניצחון 70:81, כשמקנטס עם 28 נקודות בולט בשורות האדומים מאוסישקין.

"היו לנו שחקנים מצוינים, קרטיס מקנטס, ג'ונתן רוברטס וישראלים נהדרים – שמעון אמסלם, אורי להב, יואב בר וגילי מוסינזון. החיבור שהיה אצלנו זה דבר נדיר. זאת הייתה עונה נדירה ועלינו ליגה בקלות. את האווירה מול הפועל ירושלים לא היה אפשר לשכוח, כי לנצח את הפועל ירושלים האגדית זה לא קורה כל יום, במיוחד לא לקבוצה בליגה השנייה".

גילי מוסינזון מוסנזון הפועל תל אביב כדורסל. ברני ארדוב
חיבור נדיר בקבוצה. גילי מוסינזון/ברני ארדוב

מקום 1 – שמינית גמר גביע המדינה 1975/6 – הפועל גבת/יגור – מכבי תל אביב 66:69

אחרי שגברו עליהם בגמר הגביע שנה קודם לכן, וללא מיקי ברקוביץ' שנסע למכללות, הגיעה מכבי תל אביב הגדולה למשחק חוץ בעמק כשמנגד הקבוצה הסימפטית מופיעה ללא הכוכב הגדול בועז ינאי שהיה שרוי באבל ולא הסכים לעלות לשחק. "בוזי היה באבל וחשבתי אז שבעקבות המשחק מול מכבי, ובעקבות החשיבות של משחק גביע, אפשר לעשות פסק זמן של שעתיים או שלוש ולחזור לאבל", מספר שחקן הקבוצה, איתמר מרזל.

הצהובים הגיעו למשחק ארבעה ימים לאחר שחטפו את התבוסה הגדולה בתולדות המועדון – 125:78 לריאל מדריד, כשהמאמן האמריקאי פרנק דווילי סופג ביקורת מכל מקום. מכאן ועד הדחה לראשונה לפני שלב הגמר של הגביע, הדרך הייתה קצרה. "הדברים הכי פנטסטיים יכולים לקרות בספורט", משחזר מרזל. "הצטברו כמה נסיבות, וזה ממש לא שכיח במחוזותינו שבקבוצת כדורסל שבעה או שמונה שחקנים מגיעים למיצוי מוחלט של היכולת שלהם הן באופן אישי והן באופן קבוצתי, ולעומת זאת הקבוצה היריבה מגיעה לאחר שחטפה בראש במדריד. הם היו עדיין צריכים לעבור בסך הכל מכשולון, לשחק את המשחק ולנצח, ואנחנו היינו בשיאנו. השיפוט במשחק היה אובייקטיבי לחלוטין, והשילוב ביחד הביא את הניצחון".

על המשטח התנהל משחק צמוד, כשבמחצית התוצאה עמדה על 36:36. דקות אחרונות גדולות של אור גורן, שקלע 25 נקודות, נתנו לגבת/יגור יתרון 62:66, אך אז לו סילבר איזן. גורן קלע שתיים נוספות, סילבר איבד, ומרזל עם נקודה מהקו חתם את המשחק בסנסציה אדירה, "יש דינמיקה במשחק, אתה לאט לאט צובר ניסיון וביטחון, ואתה מרגיש יותר טוב ככל שהזמן עובר. התוצאה הסופית היא אחת לדור כמעט".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סינדרלה שהלכה עד הסוף. איתמר מרזל/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully