וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טעות בספירה: הכירו את אפולה אדל, השוער החדש של הפועל תל אביב

11.7.2011 / 9:55

לאפולה אדל, השוער החדש של הפועל תל אביב, יש אינסטינקטים בריאים שמזכירים לעתים את ברנאר לאמה, אבל גם נטייה לקרוס במצבי לחץ ולספוג שערים שטותיים. מה מצפה לאדומים, שאפילו לגבי גילו האמיתי לא יכולים להיות בטוחים?

מיד עם סיום המשחק בו ניצחה פריס סן ז'רמן 1:2 את טולוז, ב-27 בפברואר 2011, נשמעו צעקות מהמנהרה המובילה לחדר ההלבשה בפארק דה פראנס. למרות שלוש הנקודות, המאמן אנטואן קומבוארה זעם על השער שספג השוער אפולה אדל ורצה להסביר לו בדיוק היכן טעה. "שתוק ובוא לכאן", הרעים קומבוארה, אבל אדל סירב והעימות הפיזי נמנע רק הודות להתערבותם של עוזרי המאמן. יום לאחר מכן השוער כבר התנצל, אבל היחסים בין השניים נותרו מתוחים וכבר אז היה די ברור שהשידוך הזה לא יחזיק מעמד עוד זמן רב.

אפולה אדל סיכם בהפועל תל אביב

אפולה אדל שוער פריז סן ז'רמן. GettyImages
אוהדי פ.ס.ז' חגגו את שחרורו: "אפשר לפתוח שמפניות - אדל לא ממשיך"/GettyImages

בסוף מאי, למרות הדיווחים על סיכום בין הצדדים לשנתיים נוספות והטענות של השוער לפיהן דחה הצעה מפתה של 3.5 מיליון יורו לשלוש שנים מקייסריספור הטורקית כדי להישאר בעיר האורות, זימן קומבוארה את אדל לשיחה והודיע לו כי חוזהו לא יחודש. אדל ההמום, שהיה השוער הראשון של פ.ס.ז' ברוב שלבי העונה ורשם 24 משחקי ליגה וגם לא מעט טעויות, נותר ללא קבוצה אחרי שקרס תחת הלחץ ולא ניצל את ההזדמנות הגדולה. "אפשר לפתוח שמפניות - אדל לא ממשיך", חגגו באחד מאתרי האוהדים של פ.ס.ז' והימרו כי השוער שלהם יעבור ליוון או לקפריסין. הם לא היו רחוקים.

אחרי הוויתור המהיר על אדוארדו לובוס הצ'יליאני, הפועל תל אביב הימרה על אדל כאיש שינסה למלא את החלל העצום שהותיר בין הקורות וינסנט אניימה. מחזיקת הגביע מקבלת שוער עם יכולות אתלטיות טובות, התמחות בפנדלים ולא מעט פוטנציאל לדעת אנשי מקצוע, אך גם כזה שנוהג לפשל במשחקים גדולים ולספוג שערים מצחיקים. דרור קשטן, תכיר את השוער החדש שלך.

אפולה אדל נחת: "אני לא בכושר"
שי אבוטבול התנצל בפני טביב, ויצא למחנה באוסטריה
הפועל תל אביב בוואלה! ספורט

שוער הפועל תל אביב וינסנט אניימה. ברני ארדוב
אדל הוא לא האיש שישכיח את חסרונו. אניימה/ברני ארדוב

קצר בתקשורת

אפולה אדל, בן 25 על פי הרישומים (לזה נחזור בהמשך), נולד ביאונדה, קמרון, ובגיל 16 עבר לארמניה. במרץ 2003 הוא חתם על חוזה מקצועני בשורות פיוניק ירבאן, אבל הפר אותו בחלוף שנתיים ללא כל סיבה וחתם בראפיד בוקרשט. הארמנים תבעו אותו והוא נאלץ לשלם 60 אלף דולרים, כשבמהלך המשפט טען כי נשיא המועדון הארמני הכריח אותו להתאזרח במדינה ולשחק בנבחרת, במדיה רשם שתי הופעות. ב-2010, כאשר פול לה גואן רצה לזמנו לנבחרת קמרון, פיפ"א דחתה את הבקשה ולא קיבלה את טענותיו של אדל לגבי האזרוח שנכפה עליו.

בליגה הרומנית אדל בקושי שיחק, אבל זה לא מנע ממנו להגיע לפריס סן ז'רמן כשוער שלישי במהלך עונת 2007/8. תחילה שיחק אדל בקבוצת המילואים ולעתים שימש כמחליף של מיקאל לאנדרו, אך בנובמבר 2009 קיבל את ההזדמנות הגדולה, כאשר השוער החדש גרגורי קופה נפצע בצורה מחרידה. העונה הראשונה של הקמרוני הייתה בינונית למדי, כולל טעות אומללה בהפסד 3:0 בקלאסיקו מול מארסיי ועוד שגיאה מביכה בדרבי הדרומי מול מונאקו. אדל טען בתחילת עונת 2010/11 שהוא ראוי למקום בהרכב, והחל מהמחזור החמישי קיבל את האפודה הראשונה באופן קבוע.

למרות ביקורות חוזרות ונשנות מצד התקשורת והאוהדים, בפ.ס.ז' הקפידו להגן על השוער שלהם, כשהדברים אמורים בעיקר לגבי הקפטן קלוד מאקללה והשוער קופה, שבחר בשלבים מסוימים להיות השוער השני. "אדל הוא העתיד של פ.ס.ז', תאמינו בו", ביקש קופה, אבל כל טעות של עמיתו נתנה אות לדיונים מעמיקים באשר לבעיותיו של אדל. אחרי שספג שערים באשמתו מול ליון וטולוז, עלה אדל לפ.ס.ז' בהדחה מהליגה האירופית, כששגה ב-1:1 מול בנפיקה. "מאמן השוערים שלנו גילה לי שאדל כל הזמן גונב צעד קדימה ולא סוגר את הפינה", סיפר בסיום הכובש ניקולאס גאיטן. "אז ניצלתי את זה, ובמקום להגביה לרחבה בעטתי כדור לפינה הקרובה". אחרי המשחק הזה איבד אדל את המקום בהרכב.

למזלו של אדל, קופה הוותיק הרבה להיפצע וכך הוא קיבל עוד כמה הזדמנויות. ב-2:2 מול ברסט החליף אדל את קופה בדקה ה-34, גרם לפנדל אחרי דקה והצליח לעצור אותו. אלא שבמחצית השנייה הוא ביצע שתי טעויות קשות שהובילו למהפך, ממנו נחלצה כאמור פ.ס.ז' עם נקודה בסיום. אדל התנצל לאחר מכן, אך התקשורת בפריס לא גילתה רחמים וגרסה כי אדל עולה לקבוצה במקום השלישי ובכרטיס לליגת האלופות. "אתם בתקשורת קשים מדי איתו", נחלץ להגנתו שוער העבר ברנאר לאמה, בראיון ל'לה פריסיאן'. "בפריס לא סולחים לשוער על טעות, ואם הייתם זוכרים איך אני הייתי בעונה הראשונה בליל לא הייתם סולחים גם לי. אדל הוא לא הבעיה היחידה של הקבוצה. לצערו, כל פעם שהוא טועה, הקבוצה משלמת על זה ביוקר".

תראו מה קרה לאדל במשחק אימון מול ספורטינג ליסבון

השער האומלל מול ליון

שוער פריס סן ז'רמן, גרגורי קופה. רויטרס
ביקש מהאוהדים והתקשורת להאמין באדל, אך לשווא. קופה/רויטרס

זהות בדויה?

אדל, כאמור, היה בטוח עד לאותה שיחה עם קומבוארה כי חוזהו יוארך בשנתיים נוספות. אלא שהנהלת פ.ס.ז' לא אהבה את דרישותיו הכספיות הגבוהות, שלדעתם לא תאמו את רמתו ואת מעמדו כשוער השני, בעקבות צירופו של ניקולא דושז. גם הצוות המקצועי לא התעקש עליו, אבל הסיבה העיקרית לעזיבתו הייתה אחרת לגמרי. "המאמן אמר לי שאין כל קשר ליכולת שלי על המגרש, אלא לכל מה שמסביב ולכל הלחץ התקשורתי שנגרם למועדון בגלל הסיפור שלי", הבהיר אדל ל'לה פריסיאן' אחרי שקיבל את ההודעה על שחרורו. "הוא אמר שההנהלה לא יכולה להתמודד עם הלחץ הזה, הם רוצים שקט".

הסיפור המדובר קשור לפרשיית זיוף הזהות, שנחשפה בעיתון 'לה 10 ספורט' ולפיה אפולה אדל בן ה-25 הוא בעצם אמברואז בייאמנה בן ה-30. מי שהחשיד את אדל בפרשה היה ניקולא פיליבר, האיש שלמעשה העביר אותו מקמרון לארמניה ב-2002. לטענת פיליבר, אדל לא שילם לו 30 אלף יורו המגיעים לו ולכן הוא החליט לחשוף את המידע המפליל. לאחר מספר דיונים בנושא התיק נסגר, אבל לא נשכח תקשורתית, כשבמקביל הגיש אדל תביעה נגד מאמנו לשעבר. בעקבות הפרשה היה ברור שאדל לא ימשיך בצרפת, כאשר אף אחת מקבוצות הליגה לא רצתה לקבל עליה את הצרות המשפטיות שעלולות לשוב ולצוץ לפתע.

הפועל תל אביב היא זו ששמה עליו את ידיה. האדומים יראו שוער עם אינסטינקטים בריאים, יציאה מהירה ויכולות חתוליות על הקו שלעתים מזכירות את לאמה, אבל גם עם הרבה מאוד נקודות תורפה. "משחק הרגל שלו חלש, הידיים רועדות ברגעי האמת וקבלת ההחלטות לוקה בחסר", נכתב עליו בסיכום העונה ב'פראנס פוטבול'. הבעיה היותר גדולה תהיה התקשורת עם שחקני ההגנה. בשנה שעברה, עם הגנה שכולה דוברת צרפתית כמוהו, אדל סבל מחוסר תיאום משווע שעלה לקבוצה בלא מעט שערים מיותרים. מה מצפה לו עם בלם דרום אפריקאי, בלם סלובקי וצמד מגנים ישראלים?

לואיס פרננדז, מאמן נבחרת ישראל, דווקא האמין באדל לאורך כל העונה. פרננדז, שממשיך לדון מדי יום בענייני פ.ס.ז' בתכנית הרדיו שלו ב-RMC, אמר לאחר שחרורו של השוער: "כשזה הגיע לאדל, הטעויות שלו גרמו לאנשים לשכוח מהר מאוד את המשחקים המצוינים. היו רגעים העונה שהוא היה פשוט מושלם ושמר על שער נקי בשבעה משחקים רצופים בסתיו, אבל הכי קל להפיל את התיק עליו ולהגיד שפ.ס.ז' לא בליגת האלופות רק בגללו. הוא התבגר העונה למרות שלא עשו לו חיים קלים. אני עדיין חושב שיכולה להיות לו קריירה מוצלחת במועדון קצת פחות לחוץ. נותר רק לאחל לו בהצלחה, התקשורת לא ממש הייתה סלחנית כלפיו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דרור, תן לו צ'אנס. פרננדז עם קשטן/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully