וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סכומים מוגזמים? כשמשלמים, סימן שזה מגיע לך"

10.7.2011 / 13:22

עומר דמארי, בכותרת, הוא הדבר הכי שלם ומוכשר שיצא ממכבי פתח תקוה. אבל כדי להצליח בהפועל תל אביב הוא יצטרך להתגבר על טבעת החנק של הלוזונים שהעיקה על הכישרונות הקודמים שיצאו מהקבוצה, שמתבטאת גם בתג המחיר הכבד

בעונה שעברה, במחנה האימונים של מכבי פתח תקוה באוסטריה, זה קרה לראשונה. אחרי ארבע שנים בקבוצה הבוגרת, עומר דמארי היה מעורב בתקרית חצי אלימה. "כולם זוכרים את האירוע. זה קרה במשחק האימון מול פולוניה ורשה", סיפר שחקן בקבוצה. "המשחק התנהל על מי מנוחות, עד שלפתע עומר נראה כעוס במיוחד אחרי שסבסטיאן סנסוני העיר לו. סנסוני אמר לו 'שב בשקט' ועומר ענה 'מי אתה בכלל?'. התחיל בלאגן בניהם ואז שחקנים הפרידו. איך אני זוכר את המקרה הזה לפרטי פרטים? כי אחרי התקרית העידו במועדון שזאת הפעם הראשונה שרואים אותו עצבני. הוא ילד טוב, בחיים לא מעורב בדברים כאלה. הפעם היחידה שהוא רב עם שחקן יריב הייתה עם ניבאלדו ממכבי תל אביב, וגם זה כי הוא עשה הצגה".

שחקן הפועל תל אביב עומר דמארי יחד עם מאמן הקבוצה דרור קשטן. ברני ארדוב
"עוד ישמעו עליו באירופה". דמארי עם קשטן/ברני ארדוב

זוהי, פחות או יותר, הנקודה הכי אפלה בקריירה של עומר דמארי. חוץ מזה, הכל מחמאות: החלוץ הכי מוכשר בארץ. שלל איכויות נדיר ומגוון. בגיל הנכון. עם החינוך הנכון. הכל נכון. באמת. עם זאת, כדי להפוך לכוכב בקבוצה גדולה, צריך עוד משהו מעבר. צריך חוצפה. צריך רוע, דברים שדמארי יצטרך לסגל לעצמו. מעט מאוד שחקנים מקבלים מחמאות על האנשים שבהם כמוהו, אבל יש כמה נקודות שחייבים לתהות לגביהן, כמו למשל הציפורניים של דמארי ועוד כמה תכונות אופי שאמורות לסייע לו להתגבר על מספר בעיות שהפריעו ללא מעט כישרונות שיצאו ממכבי פתח תקווה להצליח מחוץ לחממה. ודמארי הוא אולי המוכשר מכולם. אבל גם עליו במכבי פתח תקווה מדברים כמו על מסי. אומרים ש"עוד ישמעו עליו באירופה". האם יוכל להתגבר על זה?

המהפכה באוקזר מבשרת טובות לבן שהר

- יושב ראש מכבי פתח תקוה שינו זוארץ עם הנשיא עמוס לוזון. ברני ארדוב
"כשהצענו אותו והסברנו שמדובר בכישרון הכי גדול בארץ, הם פנו לכיוון של אלרואי כהן", סיפר בחודש ינואר גורם בקבוצה. "לא שאנחנו מזלזלים, אבל מי זה אלרואי כהן לעומת דמארי? עוד שנה, אולי שנתיים, אנשים שם יתפסו את הראש וידפקו אותו בקיר". דמארי/ברני ארדוב

"מי זה אלרואי כהן?"

ההערכה לה זוכה דמארי (22) במכבי פתח תקווה לא מבוססת רק על יחסי ציבור שנועדו להאמיר מחירים. לא כל חלוץ היה כובש בעונה שעברה 15 שערים. הכל מתחיל במאי 2008. ניצן שירזי וטל בנין היו רחוקים שתי דקות מירידה לליגה השניה, אבל אז בא החלוץ הכי טוב במחלקת הנוער, הציל את המועדון מהתפרקות טוטאלית והביא את יו"ר התאחדות ואחיו ללגלג על "המלעיזים והמגעילים". בעונה שאחרי פתח תקוה קבעה לעצמה רף חדש – היא שחררה את עומר גולן והודיעה חגיגית שנמצא מחליף טוב יותר. דמארי. פחות משלוש שנים אחרי, הוא עשה את הצעד הראשון בדרך להשתחרר מהשלשלאות. עונה ענקית במכבי פתח תקווה, סיכום בסלטיק, חתימה בהפועל תל אביב.

השיחות עם מכבי חיפה והפועל תל אביב נתקלו בחומה שגם לטייקונים כמו יעקב שחר לא קל לנפץ. נשיא מכבי חיפה היה מוכן לשלם כמעט מיליון יורו, אבל בפתח תקוה הודיעו לו חגיגית ששווי הכרטיס הוא שלושה מיליון, ולא יורו אחד פחות. "לא היינו קרובים לסגור עם חיפה בשום סיטואציה", מבהיר היו"ר משה זוארץ. "הם ידעו מה המחיר והיו צריכים לשלם אותו. הפועל תל אביב? זה כבר סיפור אחר". עמוס לוזון ומוני הראל דיברו על מכירת חצי מהכרטיס מעט לפני חודש ינואר 2010, אבל בדרך משהו השתבש. חצי שנה עברה, והפועל תל אביב שילמה בדיוק את אותו המחיר. "כשהצענו אותו והסברנו שמדובר בכישרון הכי גדול בארץ, הם פנו לכיוון של אלרואי כהן", סיפר בחודש ינואר גורם בקבוצה. "לא שאנחנו מזלזלים, אבל מי זה אלרואי כהן לעומת דמארי? עוד שנה, אולי שנתיים, אנשים שם יתפסו את הראש וידפקו אותו בקיר".

מה מחכה ליוצאי הפועל תל אביב באירופה?

שחקן בית"ר ירושלים, עידן טל. מגד גוזני
בגלל הסעיפים הללו, על עידן טל הם דפקו קופה במשך שנים. קשה לשחקן ישראלי להתפתח בצורה הזאת". טל/מגד גוזני

"על עידן טל דפקו קופה במשך שנים"

כאן אנחנו מגיעים לשאלה החשובה הראשונה. האם הסכומים המטורפים שראשי מכבי פתח תקווה תמיד דורשים על היהלומים שלהם, לא יוצרים רף ציפיות בלתי אפשרי. האם הבטחות האלו, שנשמעו גם בימי הפריצה של עומר גולן, לא פוגעות בשחקנים בסופו של דבר. חלקם מחויבים לחזור למכבי פתח תקווה ומעגנים זאת בחוזה – והילד המוכשר שהלוזונים טיפחו באהבה מתקשה להשתחרר מחבל הטבור ולפתח קריירה עצמאית בהתאם לרמת הכישרון שלו. הפיצוץ המיותר עם סלטיק, שנבע לא מעט מתג המחיר של החלוץ, היה רק דוגמה קטנה לכך.

"אם לא היו דורשים עליו כל כך הרבה כסף, דמארי היה היום בסלטיק", סיפר שחקן ששיחק בעבר בקבוצה. "מכבי פתח תקוה דורשת סכומים מופרזים על שחקנים שלה. בחודש ינואר דודו דהאן הציע לדני פרדה ללכת לבלגיה, בעונה שעברה הגיעו הצעות על טל בן חיים. הם נשארו כאן בגלל תג המחיר. אף קבוצה בארץ לא חושבת שבן חיים שווה שלושה מיליון יורו. אם אני הייתי דמארי, לא הייתי חותם בהפועל תל אביב. הייתי מחכה לינואר, והולך לאירופה. אולי אפילו מתחנן בפני לוזון שיוריד קצת בסכומים. עם כל הכבוד להפועל, סלטיק מועדון קצת יותר גדול".

עומר גולן הוא שחקן עצום, אבל ההסכם שחייב אותו לחזור למכבי פתח תקווה, הסכומים שדרשו עליו מקבוצות צמרת שגיששו אחריו, ההבטחות כאילו הוא החלוץ הטוב באירופה פגעו בו והחזירו אותו לקבוצה שבה הוא תקוע היום. "לאריאל שיימן היה הסכם דומה עם ליאור אסולין. שנים הוא כבל אותו", סיפר שחקן אחר. גורם בקבוצה הוסיף: "עומר חזר מלוקרן עם הצעה ממכבי חיפה, אבל עמוס לוזון סירב למכור אותו בסכומים הגיוניים והוא נשאר בפתח תקוה. הוא יכול היה להתפתח הרבה יותר טוב בחיפה. היום אין לו הצעות מקבוצות הצמרת והוא תקוע. למרות שלא מדובר בשחקן צעיר, לא ישחררו אותו בפחות ממיליון יורו. דמארי עבר להפועל רק מתוך חוסר ברירה, זאת הפעם הראשונה שהם משחררים שחקן בכיר לקבוצה ישראלית. בגלל הסעיפים הללו, על עידן טל הם דפקו קופה במשך שנים. קשה לשחקן ישראלי להתפתח בצורה הזאת".

הכדורגל הישראלי מפסיד מיליונים, ורק הלוזונים מרוויחים

שחקן הפועל באר שבע, ליאור אסולין. קובי אליהו
עומר גולן הוא שחקן עצום, אבל ההסכם שחייב אותו לחזור למכבי פתח תקווה, הסכומים שדרשו עליו מקבוצות צמרת שגיששו אחריו, ההבטחות כאילו הוא החלוץ הטוב באירופה פגעו בו והחזירו אותו לקבוצה שבה הוא תקוע היום. "לאריאל שיימן היה הסכם דומה עם ליאור אסולין. שנים הוא כבל אותו". אסולין/קובי אליהו

"עוף מהחדר"

עם התיק הזה, דמארי יצטרך להתמודד טוב יותר. דמארי סומן עוד בגיל 16 כטאלנט הכי גדול במחלקת הנוער, שעלה לקבוצה הבוגרת של גיא לוזון. "הוא ערך אימון ראשון עם הבוגרים עוד בנערים א' וסומן מהרגע הראשון שלו בקבוצה", משחזר זוארץ. "כבר אז ראו כשרון בלתי רגיל. מהירות עם כדור, יכולת מול השער, תנועה, כדרור שלא רואים כל יום. מאותו רגע עמוס היה בטוח שזה הדבר הבא בכדורגל. הוא החתים אותו ואת ניצן על חוזה עד גיל 24. איפה עוד פגשת ילד שקט שמאז שעלה לבוגרים לא הסתבך פעם אחת בעבירת משמעת? אם הוא היה גדל באיטליה או בספרד הוא היה אחד החלוצים הכי גדולים בעולם. הבעיה היא שהוא גדל בישראל".

רוני לוי, למשל, ראה את הדברים אחרת. המאמן הקשה את החיים על החלוץ, דרש ממנו יותר, אבל אז לדמארי היו כלים להתמודד עם הקושי: הלוזונים היו מאחוריו. בהפועל תל אביב זה יכול להיות שונה. רוני לוי לא התקפל, ייבש אותו על הספסל והעביר אותו סדרת חינוך. "יכול להיות שבתקופה הזאת הוא היה צריך ניעור, כדי להבין שהוא לא טאלנט בן 20", סיפר שחקן ששיחק באותה קבוצה. "למאמן ברמה של רוני אתה לא יכול להגיד מה לעשות. לאחרים כן". באחד המקרים לוי זרק את דמארי באמצע אסיפה שכינס לאחר הפסד להפועל תל אביב. המאמן תפס את החלוץ באמצע אסיפה סוערת כשהוא מחזיק את הפלאפון וביקש ממנו "לעוף מהחדר". דמארי לקח את חפציו ויצא החוצה. בתחילת העונה הבאה, הוא הספיק להשעות גם את האח ניצן, שקיבל הודעה שלא ייקח חלק במשחק מול מכבי חיפה. הסיבה: המאמן שמע טלפון מצלצל וכשהבין שדמארי לא כיבה אותו הודיע שמורד מגמאדוב יפתח במקומו. "עומר שקל באותה תקופה לרדת לליגה הלאומית ואחרי פיטורי רוני הוא נשאר", מספרים במשפחה.

אצל פרדי דוד הדברים השתנו. החלוץ הפך לבאנקר הכי גדול של דוד, ובסופו של דבר לטאלנט גם במונחים של לואיס פרננדז. המאמן הלאומי הגיע לעקוב אחריו יחד עם עוזרו טל בנין, ומאוחר יותר אמר לאבי לוזון משפט שמהדהד בראשם של אנשי המועדון עד היום. "אבנה סביבו את הנבחרת", הבטיח פרננדז. "הוא ישחק בשפיץ, וכל הנבחרת מסביבו". שחקנים בנבחרת היו מודעים להעדפה של המאמן הלאומי להרכיב את אוואט, בן חיים ובניון ב-11. דמארי נוסף לרשימה הזאת אחרי שקנה את עולמו במשחק מול איסלנד, שהביא את יו"ר ההתאחדות לשמוח כמו אחרון האוהדים ביציע הכבוד. "יש לו יכולות מפחידות", אומר שחקן בנבחרת. "אין הרבה חלוצים שמסוגלים לעשות מה שהוא עושה ברחבה, ועוד בכזאת קלות".

השערים בנבחרת הגיעו, ואיתם גם קפץ המחיר. אחרי ההופעה הראשונה המחיר הוכפל, אחרי השנייה שולש. אפקט פסיכולוגי לניהול משא ומתן? אולי. או כמו שנוהגים להסביר בפתח תקוה: "מה זה משנה? העיקר שבסופו של דבר קיבלנו את מה שרצינו".

לכל החדשות והעדכונים על הפועל תל אביב

חלוץ נבחרת ישראל, עומר דמארי. ברני ארדוב
יש לו יכולות מפחידות", אומר שחקן בנבחרת. "אין הרבה חלוצים שמסוגלים לעשות מה שהוא עושה ברחבה, ועוד בכזאת קלות". דמארי/ברני ארדוב

"נראה שהוא ימצה את הכישרון"

חוזרים לעומר גולן – אולי המשל הכי טוב שדמארי שצריך לשנן. גולן, חלוץ מדופלם, מבטיח שכל מה שנאמר בכרטיס הביקור המפוצץ שמכבי פתח תקווה בנתה לדמארי, נכון. "לעומר דמארי יש את אחד מהדריבלים הטובים באירופה", הוא מצהיר בביטחון רב. "גם באירופה לא ראיתי דריבל כזה, יש לו מהירות וטכניקה מאוד גבוהה, מחשבה מאוד מהירה במשחק, הוא יודע להחליט מהר והכי חשוב - הוא שקט עם הכדור, לא לחוץ. לפעמים זה נראה כאילו הוא משחק לבד. כאילו אין קהל ואף אחד לא מסביבו. ראיתם העונה שהוא יודע לעשות גולים מכלום. בכל אימון ומשחק אתה רואה שיפור, הוא אף פעם לא עוצר, ומפנים ביקורות".

אבל לדמארי יש גם נקודות שהוא צריך לשפר, רובן בצד המנטלי. "היו לו לפעמים נפילות במשחק, שהוא היה מוריד מעצמו ונרדם לכמה דקות", מעיד גולן, "אבל זה דבר שבא עם הגיל. מאיפה הביטחון שהוא יצליח? הוא נותן 200 אחוז, עובר שחקנים בקלות. בקדנציה הקודמת הייתי בטוח שהוא לא יממש את הפוטנציאל שלו. היה חסר לו משהו, אבל העונה הוא הראה כמה כוח יש לו. הרבה כישרונות גדלו כאן, אבל נראה שהוא ימצה את כל הכישרון וזה יקרה גם בקבוצות יותר גדולות באירופה".

מבחינת דמארי, החסרון המרכזי שלו הוא משחק הראש. "יש לי בעיה עם משחק הראש, אבל אני משתפר", העיד השבוע החלוץ על עצמו. "אני צריך לשפר בעיקר את הסיומת מול השער. העונה החמצתי יותר מדי באחד על אחד. שיפרתי את זה, אבל אם הייתי כובש ברבע מהמצבים שהגעתי אליהם, הייתי מסיים את העונה עם בין 30 ל-40 שערים".

עומר, עמוס לוזון אומר שבעוד שנתיים תהיה שווה עשרה מיליון יורו ואחד החלוצים הטובים באירופה.

"אני חלוץ טוב, אבל לא עשיתי עדיין כלום כדי לצאת באמירה כזאת. אם סלטיק רצתה לשלם שני מיליון ליש"ט והפועל שילמה מחיר דומה, אז כנראה שחשבו שאני שווה את זה. אני מעריך את הדעה של סלטיק. כולם מדברים על זה שאולי הסכומים מוגזמים, אבל כשמשלמים עליך בסופו של דבר סימן שזה מגיע לך".

עומר גולן שחקן מכבי פתח תקוה. קובי אליהו
"היו לו לפעמים נפילות במשחק, שהוא היה מוריד מעצמו ונרדם לכמה דקות", מעיד גולן, "אבל זה דבר שבא עם הגיל. מאיפה הביטחון שהוא יצליח? הוא נותן 200 אחוז, עובר שחקנים בקלות. בקדנציה הקודמת הייתי בטוח שהוא לא יממש את הפוטנציאל שלו. היה חסר לו משהו, אבל העונה הוא הראה כמה כוח יש לו. הרבה כישרונות גדלו כאן, אבל נראה שהוא ימצה את כל הכישרון וזה יקרה גם בקבוצות יותר גדולות באירופה". גולן/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully