וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפילו לא שער שדה אחד

27.2.2011 / 13:29

בלי ששמתם לב, יניב קטן מציג את אחת העונות הגרועות בקריירה שלו, לא מעט בגלל הפציעה בגב. מצד אחד זה טוב, כי מכבי חיפה לומדת לא להיות תלויה באף אחד. מצד שני זה מסוכן, כי כדי לזכות במשחק העונה ובאליפות היא צריכה לקבל קצת יותר מהקפטן שלה

בערב יום שני, אחרי ה-0:2 של מכבי חיפה על הפועל פתח תקוה, שוחח יניב קטן עם אחד ממקורביו והסביר לו מדוע ביקש מהספסל להתחלף בסביבות הדקה ה-65: "לא יכולתי להמשיך, הרגליים כאבו לי וביקשתי להתחלף. הכאבים בגב הקרינו לרגליים ולברכיים. זה מציק". המקורב שמע וענה: "אתה לא בריא ואתה גורם לעצמך לא להציג את מלוא היכולת שלך. תראה מה קורה, הקהל מדבר שאתה לא טוב והתקשורת מחפשת אותך וכותבת דברים רעים. במצבך, עדיף שלא תשחק".

יניב קטן, מכבי חיפה, לצד איאד חוטבא, הפועל פתח תקוה. אדריאן הרבשטיין
מתעקש לשחק בכל מחיר. קטן ביום שני/אדריאן הרבשטיין

עונה בעייתית עוברת על קפטן הירוקים. הוא מתמודד עם פציעה לא קלה שמגבילה אותו, פוגעת בתפוקה וביכולת שלו ומעלה לא מעט סימני שאלה לגבי המשך הקריירה. למרות זאת, הוא מסרב לתת לעצמו הנחות ולבקש מנוחה ומתעקש להיות שם בשביל החברים גם ביכולת בינונית. במקביל, מכבי חיפה לומדת, לראשונה בעידן אלישע לוי, להסתדר גם כשקטן פחות דומיננטי ולהיות פחות תלויה בו. בגדול, מדובר בתהליך חיובי במסגרתו הצעירים המוכשרים לומדים לקחת מנהיגות ולקטן נולדת אלטרנטיבה. אבל לתהליך הזה יש מחיר בדמות הירידה הדרסטית באטרקטיביות ותכליתיות המשחק של הירוקים. השאלה היא האם לאורך זמן מכבי חיפה אכן יכולה להסתדר כשהשחקן הכי טוב שלה פצוע ומוגבל.

מוגבל בתנועה

על פי מקורבים לשחקן וגורמים בצוות הרפואי של מכבי חיפה, אצל קטן אובחנה תזוזה של חוליה – בעיית גב שכיחה, אך לא פשוטה. העומס היומיומי מתבטא בכאבים בגב התחתון, שמקרינים לרגליים ולאזור הברכיים. מכיוון שאין אפשרות להחזיר חוליה למקומה, הטיפול המומלץ לספורטאים הוא תרופתי בתוספת פיזיותרפיה. הפיזיותרפיסט רן פלח מסביר: "מדובר בהחלקה של חוליה על חוליה, מצב שיוצר חוסר יציבות של עמוד השדרה. אין יכולת לתקן את זה מכיוון שזה עניין מבני ולכן עושים טיפולים פיזיותרפיים לחיזוק השרירים. ניתוח אפשרי, אבל לא מומלץ לספורטאים כי משמעותו לגמור את הקריירה".

אגב, לא מדובר בפציעה חדשה. כבר במשחק הביתי מול מכבי פתח תקוה במחזור השני (0:1) הוחלף קטן בהפסקה לאחר שהתלונן על כאבים ופונה לבדיקות בבית החולים. בהוראת הצוות הרפואי, השחקן לא שותף בשלושת משחקי הליגה הבאים, עבר טיפולים אצל כירופרקט ושב כמחליף במחזור השישי, ב-1:1 עם אשדוד. "הוא עדיין סובל מכאבים, אבל לא מחסיר אימונים והצוות הרפואי התיר לו לחזור לפעילות", אמר גורם בחיפה.

הבעיה היא שגם אם אפשר להגדיר את קטן כ"כשיר", הרי הפציעה מגבילה אותו מאוד ותמשיך להגביל אותו. "מדובר בפציעה ארוכה שאין לה פתרון. היא מגבילה אותי במהירות ובריצה, ועד עכשיו אני לא כל כך מצליח להתגבר עליה", הסביר השחקן באימון הפתוח לתקשורת ביום רביעי. "אני עובד קשה מאוד כדי לעשות את זה, ניתוח לא בא בחשבון ואני מנסה להיעזר בתרופות וזריקות. למשחק עצמו אני כשיר. אני יודע שאני נראה כיום פחות טוב על המגרש ויש לי ביקורת עצמית גבוהה, אבל אעשה הכל כדי לחזור לעצמי".

כשבוחנים את הירידה של קטן ברמה הסטטיסטית, המספרים שלו יכולים קצת להטעות. קטן כבש העונה שלושה שערים (כולם בפנדלים), בישל ארבעה ונראה בדרך להשוואת המאזנים שלו מהשנתיים האחרונות (שבעה שערים ושבעה בישולים בעונה שעברה, שישה שערים ו-10 בישולים בעונת האליפות). ההבדל הגדול מתבטא בדברים שלא נראים בסטטיסטיקה. נוכחות ברחבה, כניסות לעומק, תנועה במגרש ובניית מהלכים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

איבד את כוח ההרתעה

השוואה בין מכבי חיפה הנוכחית לזו של העונה שעברה מעלה נתון מעניין. העונה, הירוקים כבשו 40 שערי ליגה ב-23 מחזורים לעומת 51 בתקופה המקבילה אשתקד, וצברו 54 נקודות לעומת 61 בעונה שעברה. חיפה הנוכחית, מודים גם שחקנים בקבוצה, פחות אטרקטיבית והכדורגל שלה פחות שוטף. אם בפתיחת העונה שעברה הירוקים דרסו את הליגה עם שלישיות ורביעיות, העונה למעלה מ-50 אחוז (9 מ-16) מהניצחונות הושגו בקושי, על חודו של שער. לתופעה הזו אפשר להציע מספר הסברים, ביניהם עזיבתם של שחקני מפתח כמו שלומי ארבייטמן, אבל גם הירידה ביכולת של קטן תורמת את חלקה. במובן מסוים, הירידה אצל קטן משתקפת בסגנון המשחק.

חיפה יוצרת פחות מצבים ומתקשה מול הגנות צפופות כי היא חסרה את החדות והתנועה לעומק של קטן. "הוא משחק על בטוח, לא לוקח סיכונים ולא נכנס לעימותים", אומרים בחיפה. "קטן של העונה לא נכנס מספיק למקומות המסוכנים ועושה את הפעולות רחוק יותר מהשער. הקבוצה חסרה את המהלכים של לפני הבישול שבונים את השער, פתאום נדיר לראות אותו ברחבה, מגיע לכדור חוזר, עושה דאבל פס או עולה לנגיחה. הוא מנסה להניע מאחור, אבל בלי התנועה החדה והכניסות שלו לרחבה, קטן מאבד הרבה מכוח ההרתעה שלו".

הפציעה של קטן יוצרת מצב בו מכבי חיפה צריכה ללמוד להסתדר בלעדיו, גם כשהוא על המגרש. זה לא עניין של מה בכך. בשתי העונות הקודמות תחת אלישע לוי, קטן פתח ב-65 מ-68 משחקי הליגה וברובם הגדול השלים 90 דקות. גם הקפטן עצמו מתקשה להסתגל למצב הנוכחי. לפני משחק הליגה האחרון, אמר למקורביו אמר כי הוא לא יכול להרשות לעצמו לוותר על החזרה הגנרלית למשחק העונה. מה גם שבצוות הרפואי הבהירו לו שמנוחה לא בהכרח תשפר את מצבו. האבסורד הוא שקטן מתעקש לפתוח למרות הפציעה ומקבל קרדיט מלא ומחמאות מהצוות המקצועי, אבל על הדשא הוא פשוט לא יכול להציג את היכולת האמיתית והמוכרת שלו.

"בגלל הפציעה, קטן פחות טוב בייחוד בחודשיים האחרונים. הוא לא נע מספיק, לא נוגע בכדור מספיק ומעביר החלטות לשחקנים אחרים כמו עידן ורד ואייל גולסה", מנתח ברוך ממן ומסביר את השינוי בדומיננטיות: "בכדורגל אין ואקום וילדים עם חוצפה חיובית לוקחים לעצמם פיסה של מנהיגות. מצד שני, יכול להיות שבגלל הירידה ביכולת, נוח לו לתת לאחרים לידו לנהל את העניינים ולמשוך את הקבוצה עד שהוא יחזור לעצמו".

מנהיג?

האם אכן הירוקים לומדים העונה להיות פחות תלויה בקטן? "מכבי חיפה של השנה היא קבוצה ולא רק יניב או רפאלוב או כל שחקן אחר. יש שחקנים שמשחקים פחות טוב, יש לנו הרבה מאוד פצועים, אבל אנחנו עדיין מספיק טובים כדי להיות במקום הראשון. זה ההבדל הגדול מהשנה שעברה. אין תלות בשחקן כזה או אחר", אומר גורם בכיר במועדון וממשיך: "לקטן יש משקל סגולי גדול וגם כשהוא לא משחק טוב, הוא שותף לטקטיקה, עושה הגנה ומשמש כגורם מלכד ומחבר. המנהיגות שלו מכוונת ומחזקת שחקנים צעירים והוא נותן דוגמה בתוך המגרש".

במועדון מספרים שקטן לקח השנה תחת חסותו את גולסה ומרבה בשיחות אישיות איתו, כמו שעשה עם רפאלוב בעונות הקודמות. התוצאות באות היטב לידי ביטוי במגרש. גולסה, יחד עם ורד, היו המצטיינים במשחקים היותר טובים של חיפה העונה כמו ה-2:3 על בני יהודה (משחק בו קטן לא שיחק) או ה-1:3 על מכבי פתח תקוה (ורד החליף את קטן בהפסקה). למרות זאת, אלישע לוי אמר לאחר המשחק האחרון כי כל עוד קטן אומר שהוא יכול לשחק, מבחינתו הוא לא פצוע. לוי רואה בקטן מנהיג חיובי שחייב להיות על המגרש.

"בכדורגל, אין דבר כזה שאי אפשר בלי שחקן מסוים. מכבי חיפה יכולה לשחק בלי קטן במיוחד שהתרומה שלו העונה לא מי יודע מה", סבור ממן. "לפעמים, אתה מרכיב שחקן במגרש כי הוא מנהיג ומעביר את ההוראות של המאמן טוב יותר. הוא מזהה דברים שיכולים לעזור גם כשהמאמן לא רואה ומקבל החלטות תוך כדי משחק. השאלה היא האם קטן כזה דומיננטי על המגרש כי בזה מתבטא מנהיג – למרות הירידה ביכולת, להמשיך לדבר ולהתנהג במגרש כאילו הוא משחק טוב".

אז אולי מכבי חיפה עוברת איזשהו תהליך עצמאות והתנתקות שחיוני להתפתחות הצעירים, אבל השאלה היא האם היא מסוגלת להמשיך לזכייה באליפות גם עם הפציעה המגבילה של הקפטן? האם היא מסוגלת לשמור על המקום הראשון גם כשהיכולת על כר דשא בינונית והכל הולך קשה. ממן מטיל ספק: "מכבי חיפה לא יכולה להמשיך עד סוף העונה לנצח בדרך שהיא מנצחת. הקבוצה צריכה להשתנות בכל המערכים וליצור רצף של 30, 40, 50 דקות של שליטה בכל משחק. כאן קטן נכנס לתמונה. הבחור לא מספיק טוב. מה הפתרון? או שמכניסים שחקן בריא במקומו או שממשיכים לעבוד בשבילו במגרש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully