וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגניבה של אלישע לוי

26.1.2011 / 15:00

סיידו יאיא נראה כמו האבטיפוס לזרים שמאמנים ישראלים חייבים לדעת לגנוב מתחת לפנס. כישרון שמחכה לפריצה ולא סתם זכה לכינוי אסיין. במכבי חיפה יכולים להכין כינוי משלהם – טשיירה 2

27 בספטמבר 2009. דושאן באייביץ', מאמן א.א.ק אתונה דאז, החליט להפתיע ולכלול בהרכב את הגנאי הצעיר סיידו יאיא (ההגייה הנכונה: יאהאיא) לדרבי הביתי החם נגד פנאתינייקוס. בדקה ה-48, במה שנראה כמו עבירה ברורה, חטף דימיטריס סלפינגידיס כדור מיאיא במרכז המגרש ובסיום ההתקפה כבש את שער הניצחון לירוקים (0:1). באייביץ' השתולל, החליף את הקשר כעבור 20 דקות וסימן אותו כאשם בהפסד. מאז ועד סוף העונה, קיבל יאיא שתי הופעות בלבד וביוון מספרים שהמאמן הבוסני מחק אותו מהתוכניות המקצועיות.

שרן ייני שחקן מכבי תל אביב מול סיידו יאיא שחקן מכבי חיפה. קובי אליהו
הניצחון של אלישע? יאיא/קובי אליהו

ההפסד של א.א.ק אתונה עשוי להיות הרווח של מכבי חיפה. למרות שיאיא מיעט מאוד לשחק, ביוון משוכנעים שמדובר בכישרון שלא קיבל צ'אנס אמיתי להראות את יכולתו. הסיטואציה המקצועית באתונה הובילה את יאיא בן ה-21 לישראל בהעברה חופשית כשהוא רעב לדקות משחק ולהצלחה. אלישע לוי קיבל חודשיים ארוכים לבחון ולהתרשם מהאיכויות הרבות של השחקן לפני שנתן אור ירוק לצרפו לסגל בחוזה ארוך טווח. שתי סוגיות עומדות כעת על השולחן: האם אכן יאיא הוא הגניבה הגדולה של חלון ההעברות ומעבר לזה, האם מדובר בעוד ניצחון קטן של לוי על המערכת שלא מפסיקה "לעזור" לו בבחירת זרים?

אסיין

בחודש מאי 2007, כשהוא בן 17.5 בלבד, שיחק יאיא במדי נבחרת גאנה הצעירה בטורניר טולון היוקרתי ושם גילה אותו סוכן השחקנים היווני פשאליס טונטוריס. "אנשי הקשר שלי בגאנה המליצו לי עליו וכשפגשתי אותו, הבנתי מיד שמדובר במקצוען אמיתי", סיפר טונטוריס לוואלה! ספורט. "היה בו עניין מלגיה וארשה הפולנית, אבל אני רציתי להביא אותו ישירות לקבוצת צמרת בליגה היוונית".

ואכן, כעבור מספר חודשים נחת הגנאי בתחנה הראשונה שלו ביוון – פאוק סלוניקי. 25 ימים התאמן יאיא תחת עיניו הבוחנות של המאמן הפורטוגלי פרננדו סנטוס, כיום מאמן נבחרת יוון. סנטוס התלהב ודרש להחתים את השחקן, אלא שהעסקה נפלה לאחר שפאוק סירבה לדמי ההעברה שדרשה מחזיקת הכרטיס, ריאל ספורטיב הגנאית. יאיא עבר להתאמן באולימפיאקוס כדי לשמור על כושר וסחט מחמאות מהמנהל הספורטיבי דאז, איליה איביץ'. הסרבי, שבסיום אותה עונה עזב את התפקיד, הוסיף המלצות חמות ועזר ליאיא לעבור לתחנה השלישית – א.א.ק אתונה.

בקיץ 2008 רכשה א.א.ק את כרטיס השחקן של הקשר תמורת 400 אלף יורו והעניקה לו חוזה לארבע שנים. על הקווים עמד אז מאמן יווני צעיר בשם ניקוס קוסטנוגלו שהחליט לא לקחת סיכון עם זר חסר ניסיון. יאיא הושאל עד תום העונה לאנגניסי קרדיצה מהליגה השנייה והוכיח את עצמו. הוא רשם 29 משחקים מלאים ובסיום עונת 2008/9 נבחר לשחקן המצטיין של הקבוצה ולנבחרת העונה בליגה השנייה. עוד לפני סיום העונה זימן באייביץ', שבינתיים מונה לתפקיד המאמן, את יאיא לאימון מושאלים וקיבל החלטה להחזיר את השחקן לסגל לקראת העונה הבאה.

הפריצה האמיתית של יאיא הגיעה בקיץ 2009. העיתונאים שליוו את א.א.ק למחנה האימונים באוסטריה לא האמינו למראה עיניהם. סיידו פתח במשחק האימון נגד אנקרהג'וצ'ו (2:2) ונראה נהדר. "הנוכחות שלו מרשימה, הוא לקח מנהיגות, היה ראשון לכל כדור, ניצח בכל התיקולים והשיג הרבה כדורים חופשיים", נכתב באחד העיתונים. "לפעמים, מוצאים יהלומים בבוץ", פרגן עיתון אחר. התקשורת היוונית שיבחה את השחקן והכתירה אותו כלהיט של טרום העונה. גם החברים לקבוצה התלהבו והדביקו לכוכב הצעיר כינוי מחייב: "אסיין", על שם כוכב צ'לסי הנערץ על הגנאי.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

באייביץ'

דווקא מהנקודה הזו, הקריירה של יאיא קיבלה תפנית. "בעקבות היכולת באימונים, הציפיות ממנו היו גדולות. כשהתחילה העונה, כולם היו משוכנעים שהוא יהיה שחקן הרכב, אבל המאמן לא השתמש בו", טוען הסוכן טונטוריס. במשך כל העונה רשם יאיא 170 דקות בלבד בחמש הופעות (שלוש בליגה היוונית ושתיים כמחליף בליגה האירופית). בתחילת נובמבר, חודש אחרי אותו דרבי של אתונה, פתח הגנאי במשחק הביתי מול לאריסה (1:3) והוחלף במחצית. מאז ועד שהגיע למכבי חיפה, הוא לא רשם ולו דקה במשחק רשמי.

מה גרם לשינוי? ביוון וגם בסביבתו של השחקן מפנים את האצבע המאשימה לעבר המאמן באייביץ'. "נכון שהוא היה רע מאוד בדרבי נגד פנאתינייקוס, אבל בגדול יש תחושה שא.א.ק ויתרו עליו יותר מדי בקלות. באייביץ' לא באמת נתן לו את ההזדמנות ששחקן צעיר צריך לקבל", טוען העיתונאי יואנו פרגקיסקוס. כשמדובר במאמן בכיר כמו באייביץ', טונטוריס מעדיף לשקול מילים: "לפעמים בכדורגל ההסבר הוא שאין הסבר. אולי המאמן לא האמין בו".

גם יאיא עצמו מתקשה להבין מה השתבש. "הייתי צריך לקבל הרבה יותר הזדמנויות במשך השנה. מעולם לא עשיתי בעיות בקבוצה ולאור היכולת שלי באימונים, הייתי ראוי ליותר דקות משחק", אמר בראיון ביוון באוגוסט כשבין השורות שוב נרמזה ביקורת כלפי המאמן: "אני לא יודע למה לא שיחקתי. הצוות המקצועי אמר לי להיות מוכן, אבל המציאות הייתה שונה. אני לא רוצה לחשוב שהסיבות לא היו מקצועיות, אבל הרבה דברים עוברים בראש. אני צעיר ויהיו לי עוד הזדמנויות להוכיח מה אני מסוגל. באייביץ' זכה בתארים כשחקן וכמאמן עוד לפני שנולדתי, אני צעיר מדי כדי לשפוט אותו ולא צריך סטיגמה של אחד שמעביר ביקורת על מאמנים". באייביץ' עצמו, שכיום מאמן את אומוניה ניקוסיה הקפריסאית, סירב להגיב או להתראיין לכתבה זו.

עוד לפני סיום העונה, דרש טונטוריס הבהרות מראשי א.א.ק ולא קיבל. במועדון ביקשו להשאיל את יאיא, אבל השחקן וסוכנו סירבו בתוקף. "הם השאירו אותו בסגל עד אוגוסט ואז כשהיו צריכים לפנות מקום לזר רצו להשאיל אותו. אמרתי להם שאנחנו הולכים רק בחינם". א.א.ק התקפלה והגיעה עם יאיא להסכם על התרת חוזהו לשנתיים הבאות. הגנאי הפך לשחקן חופשי והחל לחפש לעצמו קבוצה חדשה. תחילה נבחן בסראגוסה הספרדית, אך שם התעקשו שישחק בקבוצה השנייה של המועדון והשחקן סירב. לאחר מכן הגיעה הצעה מסופרספורט יונייטד הדרום אפריקאית. יאיא הצטרף לאימונים, אבל לבסוף העדיף לחכות לאופציות אחרות.

מסיללה

"הוא שחקן צעיר, יש לו שם גדול וידענו שלא תהיה בעיה גם אם הוא לא ישחק עד ינואר", מסביר טונטוריס, שהחברה בה הוא עובד מייצגת גם את פיטר מסיללה. בסוף ספטמבר הגיע היווני לפגישה עם איתמר צ'יזיק בנוגע לחוזהו של מסיללה ועל הדרך הציע את יאיא לחיפה. הגנאי נחת בישראל תוך זמן קצר ואלישע לוי קיבל זמן בלתי מוגבל לבחון אותו. כבר אחרי משחק המבחן הראשון בגביע הטוטו מול עירוני קרית שמונה (1:1), אמר לוי לחברי ההנהלה: "יש בו משהו", וביקש להיכנס עם השחקן למשא ומתן. החוזה נסגר כבר לפני חודשיים ורק בשבוע שעבר החליט לוי סופית כי יאיא ישחק בקבוצה החל מינואר.

בחיפה התרשמו מהניידות והזריזות של השחקן, שלמרות מבנה גופו הצנום, מציג כדורגל חזק ואגרסיבי (ספג 10 כרטיסים צהובים בעונה בליגה השנייה ביוון). אמנם בשתי העונות ביוון יאיא סיים ללא שערים או בישולים, אך טונטוריס מרגיע: "יאיא שחקן קישור ורסטילי וחכם שיכול לשחק כמספר 6 וכמספר 8. הוא מכסה שטחים, טכני ולא טועה במסירות. הוא מסוג השחקנים שכל מאמן אוהב. נותן 100 אחוז במגרש ומשחק עם הרבה תשוקה. המטרה הראשונה שלו היא לתפוס מקום בהרכב מכבי חיפה, אחר כך להפוך לאחד השחקנים החשובים בקבוצה, לזכות בתארים ולשחק איתה במפעלים האירופיים. אם הוא ישיג את כל אלה, למה שלא יעשה צעד קדימה לליגות כמו אנגליה או ספרד?".

אלישע

14 שחקנים זרים עברו במכבי חיפה בתקופת כהונתו של אלישע לוי כמאמן. בגדול, אפשר לחלק אותם לשלוש קבוצות עיקריות: האחת, שחקנים שהיו שייכים למועדון טרם עידן לוי: מסיללה, ת'מבינקוסי פאנטני וירו בלו. השנייה, שחקנים שנבחרו בקפידה על ידי לוי לאחר תקופת מבחנים ארוכה כמו שהמאמן אוהב. כאשר בקטגוריה הזו אפשר למצוא את ג'ון קולמה (את המבחנים תחת לוי עבר בסכנין), ולדימיר דבאלישווילי וז'ורז'ה טשיירה. הקבוצה השלישית כוללת זרים שהובאו במהלכי בזק ללא מבחנים, רובם בתיווכו של פיני זהבי, כשכאן ניתן לציין את אוסיי רנספורד, אנדרסון ווסט, טיאגו דוטרה, סאדאת בוקארי, איגנסיו קאנוטו ואדריאן סילבה.

בקרב הקהל הירוק קיימת לא מעט ביקורת על לוי שהעניק אשראי בלתי מוגבל לשחקנים "שלו" (בעיקר קולמה) לעומת הזדמנויות מעטות לאלו שלא נבחנו על ידו. על הנתון הזה אפשר להתווכח, אבל השורה התחתונה היא שהזרים היותר משמעותיים של מכבי חיפה בשנתיים וחצי האחרונות היו דווקא אלו שעברו תהליך ארוך של מבחנים.

בחלון ההעברות, צירף לוי שני זרים בדמותו. גם יאיא וגם הבלם האוקראיני אנדריי פיליאבסקי הם צעירים שעדיין לא פרצו, שחקנים אלמוניים יחסית ועדיין לא מפוצצי אגו שהסכימו להגיע לתקופת מבחנים ארוכה ולהמתין בסבלנות להחלטה הסופית של המאמן. אם לוי אכן פגע בשניהם לאחר שבועות ארוכים שזכה לצפות בהם באימונים, זה יכול לעשות את ההבדל בין סגנות לאליפות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully