וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך הוא עושה את זה?: על יכולת ההישרדות של אלישע לוי במכבי חיפה

3.1.2011 / 14:35

הסגל נחלש, השחקנים נפצעים, האוהדים מקללים. זה הזמן לברר באמת איך אלישע לוי דאג שזה לא יפגע במכבי חיפה

אחרי ההפסד הביתי להפועל תל אביב (2:0), הפסד שאמור היה לפגוע לא מעט בביטחון של מכבי חיפה, כינס המאמן אלישע לוי אסיפה. מי שחשב שיעופו שם גצים ושהאשמות יסדקו את חדר ההלבשה, קיבל את אותן אמירות יבשות: "שיחקנו לא טוב", לא קרה כלום", "בואו נלמד לתקן", "לא צריך להיכנס לפאניקה", היו המשפטים הבולטים באסיפה.

אלישע לוי מאמן מכבי חיפה (אמצע). ברני ארדוב
ניצחון או הפסד, הקלישאות לא מתחדשות אבל הנוסחה מנצחת, גם אם היא משעממת. אלישע לוי/ברני ארדוב

האמת ששחקני מכבי חיפה עייפו מהמשפטים האלה, שחוזרים העונה פעם אחר פעם בשיחות ובתדרוכים שלהם עם המאמן. "אנחנו צריכים לבוא מרוכזים, עם רמת מוכנות גבוהה", מתנגן בדרך כלל לפני משחקי בית; או "היריבה חזקה מאוד בבית", שמתנגן בדרך כלל לפני משחקי החוץ. שלא לדבר על "אנחנו כמו משפחה", ו-"אני לא מחזיק שחקנים בכוח".

אבל כמה שזה משעמם, ככה זה עובד. בעזרת אותה גישה שפויה, רגועה, לא מתלהמת, בעזרת אותו קו אחיד וברור וחוסר חשש מדברים שקורים, אלישע לוי לקח בסיבוב הראשון את מכבי חיפה עד למקום הראשון. הסגל שלו נפגע אנושות, הקהל לא עושה לו חיים קלים, השחקנים נפצעים אחד אחרי השני, התקשורת מסרבת להלל את היכולת של הקבוצה – ועדיין, מכבי חיפה ראשונה בתום הסיבוב. יהיו שיגידו אפילו שמדובר בעבודה הפסיכולוגית הכי טובה של אלישע לוי מאז שהגיע למכבי חיפה, בדיוק בעונה שבה כולם חשבו שיקרוס, עונה שבסיומה הוא יוכל להישאר במכבי חיפה רק בתנאי אחד: אליפות. רבים היו נכנעים מזמן לאתגר הזה, אבל הם לא אלישע לוי.

נוח

בסופו של דבר, אנחנו למדים, הכל מתחיל מ"האופי הנוח של המאמן", כהגדרתו של גורם בכיר במערכת. "בחיפה אוהבים לעבוד עם מאמנים נוחים", הוא מספר. "לא מדובר במאמן שמתפשר על כל דבר, להיפך, לאלישע יש עקרונות וקווים אדומים. אבל הוא לא מייצר 'אנטי' ואף אחד לא יכול לשנוא אותו או להאשים אותו. הוא מיישר קו עם המערכת והיא, בלית ברירה, מיישרת קו איתו מתוך אמונה שהדרך שלו תוביל לאן שהיא צריכה להוביל".

את הדוגמה שהבאנו מהאסיפה שאחרי המשחק מול הפועל תל אביב, אפשר להכיל על כל העונה. בחיפה סיפרו השבוע כי לא פעם במהלך השנה האחרונה המאמן החליט "לקחת על עצמו" את ההפסדים. "במקום להאשים את המערכת, הוא ירה חיצים על עצמו ועל השחקנים, בלי לבכות על מה שעשו לו בקיץ. שחקנים רואים שהמאמן לא פוגע במערכת וקשה למערכת להיכנס לסחרור", סיפר שחקן בקבוצה. רכש מצומצם? קושי להתמודד שוב על האליפות? בינתיים הוא לא אמר על זה כלום לשחקנים.

"כבר בקיץ אלישע דאג להבהיר לנו ששום דבר לא הולך להשתנות. כולם היו בלחץ, אבל הוא בחר לשמור על שקט. המועדון יכול לחוות רעידת אדמה, אבל הוא לא יוצא נגד אף אחד וזה משגע", סיפר שחקן בקבוצה. "רק הוא אשם, ואולי גם השחקנים שלא מילאו הוראות". האסיפה הראשונה שכינס המאמן הייתה במחנה האימונים השני בבולגריה, השניה בכפר גלים לאחר שהקבוצה חזרה. "אין לכם ממה לדאוג, לכל אחד שהלך נביא מחליף", הבהיר המאמן בשתי ההזדמנויות, בתגובה לעזיבת כיאל, ארבייטמן, קינן וטשיירה. בתוך תוכו, לוי ידע כי המערכת מסוגלת להתמוטט מעזיבת ארבעת הכוכבים שלו, אבל שום דבר מאלו לא עבר לשחקנים.

"ההתיישרות עם המערכת", כפי שמכנים זאת בחיפה, המשיכה גם עם מסע הרכש בקיץ. בחיפה החלו שמועות כאילו סוכן השחקנים פיני זהבי שידך ליענקל'ה שחר שחקנים שנכפו על המאמן, אבל האחרון הכחיש וביקש לתת להם עוד זמן. כשקאנוטו וסילבה יצאו מהרוטציה, המאמן התרכז בעיקר ברכש שיגיע ולא בכישלון בבחירתם. בחיפה היה מי שטען שהמאמן לא רצה לסרב לנשיא וצירף את אריק בנאדו מבלי להבטיח לו דקות, אבל בהמשך בנאדו הפך לבאנקר הגדול של לוי, שידע לשים את האגו שלו בצד לטובת הקבוצה. בין התקופות הללו, הגיעו גם שריקות הבוז מהקהל. גם הפעם הוא לא נשבר. באותה עת, כמעט כהרגלו, לוי כינס אסיפה כדי להביא קצת שקט. "אל תשימו לב למה שאומרים בקהל, זאת קבוצה מאוד קטנה של אוהדים", אמר לשחקנים.

אחד השחקנים מספר: "גם אם אלישע לא אוהב אותך, הוא לא יראה לך את זה. אנשים פה מתפוצצים מהאדישות הזאת. רוני לוי היה מעביר אימונים ברמה, אבל כמו שהוא יכול לחיות באהבה עם ה-11 שלו, כולם היו יכולים לעוף באותו שבוע מהאימון".

רגוע

לוי הוא מנהל אנשים נהדר, וזה מאוד עוזר לו להחזיק את מכבי חיפה בצמרת. הוא מסמן את השחקנים המתאימים לחוד השדרה החברתי ו"רק הם נכנסים אליו לחדר. סליחה, הם וקטן", מתקן אחד השחקנים. בעונה שעברה היה סוג של עימות באימון בין אלישע לוי לקטן, אבל בזמן שאחרים היו לוקחים את זה למלחמה, לוי ידע לאמץ אליו מחדש את המעמד של יניב קטן גם העונה ולהיעזר בו לא מעט.

השחקנים מספרים שיש שני שוטרים במכבי חיפה. השוטר הטוב – אלישע לוי, והשוטר הרע – גיורגי דרסיליה. מדובר, לדעתם, במשחק תפקידים מתוכנן. "בכל פעם שיש איזו בעיה, הוא שולח את העוזר שלו להעיר הערות ציניות, הוא לא יעשה את זה בעצמו לעולם", מספר אחד השחקנים. דוגמאות לא חסר. בוואלה! ספורט פורסם בחודש ספטמבר על עימות בין עוזר המאמן למשומר, שטען כי זה השמיע בפניו הערות מעליבות כשמסר כדור לא נכון. רוצים עוד? לפני שבוע עלה אחד משחקני הקבוצה עם כובע לאימון. דרסיליה שעמד לצד המאמן הבחין בכך והלך לדבר איתו. "תגיד לי, איפה אתה חושב שאתה נמצא? תעיף את הכובע הזה מיד", קרא לעברו. בתחילת העונה אירעה תקרית דומה. עוזר המאמן סינן לעבר אחד משחקני הקבוצה "מה קרה מותק, אתה עייף? רבת עם האשה?". השחקנים העריכו שעוזר המאמן נשלח לבדוק מדוע השחקן נראה שפוף באותם ימים. דבר אחד בטוח: בניגוד למאמנים אחרים שהופכים את העוזרים שלהם לכלי סטטיסטי, לוי מתייעץ לא מעט עם עוזרו.

לוי יודע להיות גם השוטר הרע כשצריך. גם את זה, אגב, הוא משלב בלא מעט מחשבה. רוצים דוגמה? רק לאחרונה, הוא קרא בתקשורת שאחד מהשחקנים רוצה לעזוב, והגיב לכך באסיפה. "יש שחקנים שהסוכנים שלהם רוצים לשגע אותם ופוגעים בהם". לא הרבה מהשחקנים הבינו על מה מדובר, פרט לאותם אלה שנזכרו בידיעה שפורסמה יום קודם, לפיה מספר שחקנים, בניהם תומר חמד, חושבים לעזוב.

גם במישור של יחסי מאמן-שחקן, דומה שלוי נמנע מלהיכנס לעימותים מיותרים שיגרמו ללחץ. במהלך השנה האחרונה אלישע לוי עצר את האימון פעמיים בלבד כדי לזעזע שחקנים שלו. פעם זה קרה עם קטן, פעם אחת עם משומר. "זה נגמר בשני שחקנים ממורמרים ל-24 שעות, אבל אחר כך השקט חזר", מתאר גורם במועדון. "למי ששכח, שבוע אחר כך קטן חזר להיות המושיע של הקבוצה ומשומר התגלגל חזרה להרכב".

בסופו של דבר, לכל שחקן יש הזדמנות הוגנת להיכנס או לחזור להרכב, כמו במקרה של משומר. מתוך שיחות עם שחקנים וגורמים בקבוצה, עולה כי לוי נוהג לא פעם להבליג. המקרה האחרון אירע לפני שבועיים, לפני המשחק מול נתניה, כשבאחד האימונים נרשם עימות בין ג'ון קולמה לעלי עוסמאן, שצעק על הקשר הקולומביאני בטענה שהוא לא מוסר. במקום התנהל ויכוח, המאמן שמע, אבל בתקופה שבה המגן לא משחק והקשר פצוע, הוא החליט לא לייצר דרמות שיביאו למשבר בקבוצה שנמצאת בכושר טוב. כנ"ל לגבי התקרית בין דבאלשוילי למשומר בבוקר המשחק מול מכבי תל אביב – שניהם יפתחו בהרכב.

מצליח

כל אחד יכול לפרש את הפילוסופיה של אלישע לוי אחרת. יהיו שיגידו שמדובר במאמן רך מדי שפשוט נהנה מהעוצמה של המערכת בפניה הוא מתכופף. יהיו שיאמרו שאלישע לוי יכול להרגיע כך את המערכת פשוט כי "אין לו כוכבים", כמו שאומר אלי כהן שאימן במכבי חיפה ב-1999/2000. אבל דבר אחד לא תוכלו לומר: שזה לא עובד. אלישע לוי מצליח העונה היכן שהרבה מאמנים נכשלים. הוא לא בוכה על מה שאין, אלא מדגיש את מה שיש. הוא מקרין פאניקה בקבוצה שיכלה העונה להיכנס לא פעם לפאניקה ולא מראה לאנשים שמדובר בעונה שעליו לסיים עם אליפות כדי להישאר במכבי חיפה. ואם זה באמת יסתיים עם אליפות, אפשר יהיה אפילו לומר שזו העונה הכי גדולה ומרשימה של אלישע במכבי חיפה.

שחקני מכבי חיפה חוגגים, אייל משומר (אמצע). אדריאן הרבשטיין
אם השקט הזה יישא פרי, אפשר יהיה להגדיר את העונה הזו כגדולה ביותר של אלישע לוי במכבי חיפה/אדריאן הרבשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully