וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוא עוד ישוב?

21.7.2010 / 12:06

למרות הדעה הרווחת לפיה בן סהר יקבל בהפועל תל אביב את הביטחון והמאמן הדרושים לו במצבו, חשוב גם לזכור את הצד השני: החלוץ המוכשר של נבחרת ישראל לקח הימור מסוכן שיכול לחסל לו את הקריירה האירופית ולהשאיר אותו כאן לנצח

לפני כחודש וחצי, לאחר ההפסד של הנבחרת הצעירה לשבדיה (1:0), שיחת היום עסקה בחלודה של בן סהר. בבת אחת, התיאוריה לפיה סהר קהה מדי וחייב לחזור לארץ כדי להתחדד צברה תאוצה. אחד משחקני הנבחרת הצעירה סיפר השבוע כי "אף פעם לא שמעתי שטויות יותר גדולות מאלה. אני משחק נגד השחקנים הכי טובים בליגה שלנו ואין כאן חלוצים עם יכולת כמו שיש לבן סהר. הוא בדרגה אחת מעל כולם. שיחקתי נגדו גם בנערים ובנוער ואני אומר לכם שרואים בבירור את השיפור והכוח שהוסיפו לו האימונים וההשתלבות באירופה. הוא שחקן אחר לגמרי מכל מה שאנחנו מכירים כאן. מרוב דיבורים של פרשן או שניים, כל התקשורת אימצה את זה שהוא חלוד ונראה לי שהוא הושפע מהדברים והאמין להם. לא יודע מה קרה לו מאז. כשאנחנו שאלנו אותו הוא אמר 'יש לי סבלנות בספרד, וגם חיים רביבו לא היה שחקן הרכב בשנה הראשונה שלו'. אני מקווה בשבילו שדברים יסתדרו, אבל אני חושב שהוא עושה טעות שהוא חוזר לארץ".

בן סהר, שחקן אספניול. רויטרס
גם הפעם נראה כי הוא עשה את ההחלטה הנכונה, אך כך גם נראה כשהוא עבר לפורטסמות, לשפילד וונסדיי, לק.פ.ר ולאספניול. איך תיראה העונה של בן סהר?/רויטרס

לא ברור אם אז באמת החל הגל שדחף את בן סהר חזרה לליגה הישראלית, אבל דבר אחד בטוח: גם ההימור החדש של סהר, כמו ההימורים הקודמים שלו בצ'לסי, ק.פ.ר, שפילד וונסדיי, פורטסמות, דה חראפשחאפ ואספניול, הוא הימור מסוכן. סהר ימצא בליגה הישראלית את המעמד המובטח שהוא חיפש, אולי גם ישחק בליגת האלופות, אבל בכל חזרה אחורה יש גם סיכון. סיכוי לקבע את המעמד שלך כאן. בטח כאשר מדובר בשחקן שנפגע כל כך בשנים האחרונות ועדיין התעקש לא לחזור לארץ המוצא, והסיוט הגדול שלו להשתקע בליגה הישראלית עלול להפוך למציאות קיימת מבחינתו.

"בן סהר זה מקרה קלאסי לשחקן שלא מצא את עצמו באנגליה", אומר רוני רוזנטל. "בסך הכל, עם המאמן הנכון במקום הנכון, הוא יכול היה להצליח למרות שהתחרות קשה מאוד, במיוחד לשחקני התקפה. הוא מסוג השחקנים שבכל פעם חיפש דקות משחק והלך לאיפה שהוא יכול היה לקבל, רק שזה לא תמיד תאם לקבוצה או המאמן הנכונים. אתה יודע לכמה שחקנים מוכשרים אין סיכוי להצליח בליגה הראשונה? לא צריך להתייחס לזה מעבר לבאד-לאק. הוא שחקן טוב וראוי לליגה האנגלית, אבל צריך סבלנות וגם מזל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
3 שערים בשפילד, 0 שערים בק.פ.ר, 0 שערים בפומפי, 5 שערים בדה חראפשחאפ, שער אחד באספניול. הסטטיסטיקה של סהר/מערכת וואלה!, צילום מסך

קצת מזל לא יזיק

למזל, כמו שרוזנטל אומר, יהיה הרבה משמעות גם הפעם בהחלטה של סהר. כמו שנראה לנו עכשיו שהתחברות למכונה של אלי גוטמן היא הצעד הנכון לקריירה שלו, כך גם סברנו לפני המעבר לאספניול ומהלכים קודמים של החלוץ. בטח כשהוא חצה את האוקיאנוס לכיוון הולנד, שם יש ליגה שמשביחה חלוצים. למי ששכח, את החצי השני של עונת 2008/09 העביר סהר בקבוצת דה-חראפשחאפ מתחתית הליגה ההולנדית. ביחס לקריירה שלו באי הבריטי, סהר ביצע זינוק מסוים והפגין יכולת טובה על אף חולשת הקבוצה ומלחמת ההישרדות שלה, מה שהצליח לצוד את עיני הסקאוטים של אספניול שרכשה אותו במיליון יורו. כשעזב את דה-חראפשחאפ סיפר עליו המאמן הנק ואן סטי כי "מדובר בשחקן שיכול להתפתח לרמות הגבוהות ואני אף המלצתי לאייאקס לרכוש אותו, אבל הם לא היו רציניים ורצו לקבל אותו בחינם. אני בטוח שבמהלך השנים אנחנו עוד נשמע עליו באירופה".

חוסר המזל הזה אפיין אותו גם בספרד. סהר התחיל את הקריירה באספניול עם המון מוטיבציה, ואף זכה לדקות משחק משמעותיות במחנה האימונים ובתחילת העונה, ונראה היה מאושר. "אני מרגיש שמצאתי בית", סיפר בינואר האחרון, "בכל משחק שהייתי בריא שיחקתי, וגם אם לא, עדיף רבע שעה בליגה הספרדית מאשר 90 דקות נגד עכו או רענננה. אני לא חוזר לארץ".

הבעיה של סהר הייתה שמאז ינואר הקרדיט שקיבל הלך ופחת משבוע לשבוע, ועם הזמן הוא הבין שהוא לא נמצא בתוכניות של המאמן. גם לקראת העונה הנוכחית, כאשר ביקש סהר מהמאמן מאוריסיו פוטצ'ינו התחייבות לדקות משחק, הוא נענה בשלילה ולמעשה סלל את הדרך לשחרורו מהקבוצה.

גם באספניול סהר לא קיבל את מה שתמיד חיפש: דקות משחק והתקדמות מובטחת בקריירה, שני דברים שהליגה בישראל יכולה להבטיח לו רק בנוגע לחלק הראשון. דרק בואטנג, קשר בית"ר ירושלים בעבר וחטאפה כיום, צוחק כשהוא שומע על הבקשה של סהר.

"בקאדר של אספניול או של כל קבוצה אחרת בספרד מצויים לפחות שמונה שחקני התקפה, והסיכויים לקבלת הבטחה לדקות משחק כמעט ולא קיימים, אלא אם אתה טאלנט אדיר שלא מפסיקים לדבר עליך", אומר הגנאי. "כשאני הגעתי לחטאפה היו בה שבעה קשרים אחוריים, אתה שומע? שבעה קשרים אחוריים. בהתקפה יש תחרות עוד יותר גדולה, כי באמת מחזיקים המון שחקנים איכותיים. סהר הוא שחקן מצוין, אבל אולי הדבר הנכון עבורו הוא לחזור ולקבל את הביטחון דרך ישראל. גם אני הסתובבתי בגילו בכל מיני מקומות ולא מצאתי את עצמי, והגעתי לאן שהגעתי רק אחרי שעברתי בישראל. גם ברק יצחקי חזר לישראל מבלגיה - זה אומר שהוא לא טוב? יש לו מקום בליגה הספרדית ובהרכב של לא מעט קבוצות, אבל מנטאלית לכל אחד יש את הזמן שלו. זה לא רק דקות משחק, הוא רוצה לחזור הביתה, להרגיש יותר טוב ולחזור בעתיד שחקן אחר".

לא קל לקבוצות ישראליות בליגת האלופות

טוב שבואטנג ציין את ברק יצחקי – הצד השני של המטבע בסיפור של הקשר הגנאי שמאוד מזכיר את סהר: נדודים, מעבר לישראל, בניית ביטחון בארץ קטנה ויציאה מחודשת לאירופה. גם יצחקי, מסיבות מעט שונות, חזר לישראל במטרה להיבנות מחדש. גם יצחקי היה קרוב לעבור להפועל תל אביב, מתוך פנטזיה לשחק איתה בליגת האלופות, אבל בסופו של דבר התקרר וסיפר: "צריך לקחת בחשבון שאם הפועל לא עולה לצ'מפיונס, אז יש רק מה להפסיד בקבוצה שלקחה דאבל. מי מבטיח לי שנעלה לשלב הבתים?".

גם לואיס פרננדז, מאמן נבחרת ישראל, יודע שהחלום על ליגת האלופות לא מבטיח הרבה לסהר. "לא קל לעזוב את הליגה הספרדית ולחזור לישראל", אומר פרננדז, "אך יש מצבים בקריירה שאי אפשר להמשיך ולחכות. אם הפועל תל אביב תעלה לצ'מפיונס והוא יעשה שם דברים יפים, אז כולם יגידו שהוא עשה צעד נכון. בדקתי גם באספניול ושמעתי עליו רק דברים טובים. צ'מפיונס? רק שהפועל יעלו".

גיורא שפיגל מפרט יותר על הסיכונים: "את מה שנעשה בליגה שלנו לא סופרים יותר מדי, כך שפרט לזירה האירופית אין לו מה לחזור. אבל גם אם הפועל תעלה לליגת האלופות, הפערים עדיין גדולים. אפשר היה לראות את מכבי חיפה, שהייתה קבוצה לא פחות טובה מהפועל תל אביב בעונה שעברה, נתנה את כל כולה ואף שיחקה טוב, אבל לא הצליחה להבקיע שערים. הכסף מדבר ומרכז את מירב הכוח אצל הקבוצות הגדולות, ולכן קשה יהיה להצליח באמת גם אם הפועל תעלה לשלב הבתים".

פנטזיה היא רק פנטזיה

שלא תטעו, לחזרה של סהר יש המון יתרונות. אחרי הכל, מדובר בשחקן שאוהב לקחת על עצמו אחריות, הוא יעבוד עם מאמן שקדן שיודע לטפח שחקנים – דברים שלא נהנה מהם עד כה. משה סיני, לשעבר עוזר מאמן הנבחרת, יודע כמה סהר זקוק לדומיננטיות הזו. "בן הוא בהחלט שחקן שבא לקחת ולא מחכה שייתנו לו", אומר סיני, "הוא לא מתבכיין ומה שנותנים לו לוקח בשתי ידיים. לא יודע האם ההחלטה שלו הייתה נכונה או לא, אבל הפועל תל אביב תרוויח שחקן מצוין עם מנטאליות אדירה. הוא בהחלט מסוג השחקנים שסוחבים עליהם את ההתקפה ואין לנו הרבה שחקנים כאלה. שלב הבתים והצלחה? לא הכל תלוי בו".

כמו סהר, גם גילי ורמוט ואיתי שכטר הימרו על הפועל תל אביב בגלל ליגת האלופות ומפנטזים על אותה מקפצה נכונה לאירופה. מה אחר כך? מה חוץ מזה? ומה אם לא? אף אחד לא חושב על זה כרגע. "כמו הרבה שחקנים שלא משחקים, בן לקח הימור ללכת אחורה על מנת לנסות ולזנק חזרה", מסכם רוני רוזנטל. "אם הוא יצליח עם הפועל בצ'מפיונס זה היה הימור מצוין. אם לא, הוא יצטרך לעבוד קשה ולצפות שהמזל יהיה איתו כדי לחזור לאנגליה או ספרד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully