וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם יש גן עדן

5.7.2010 / 10:17

יוסי שבחון לא הצליח במכבי ת"א בגלל הרכות, האופי הטוב מדי וחוסר היכולת לקחת מנהיגות. האם יש לו סיכוי להיות פקטור בהפועל? יש לא מעט ספקות, אבל הסביבה אוהדת, השיטה מתאימה ואל תתפלאו אם איגור טומאסיץ' ייצא צודק בקביעה ש"שם הוא יהיה שחקן הרבה יותר משמעותי"

בעונה האחרונה, באחד מאימוני מכבי תל אביב, ניסה מאמן השוערים אלכסנדר אובארוב לדרבן את השחקנים לקראת המשחק וגער עליהם: "חבר'ה, זה דרבי, אנשים פה לא ישנים כל השבוע בגלל המשחק הזה, אז תכניסו את זה טוב לראש". לאחר מכן פנה אובארוב לעמיתים לצוות המקצועי: "תראו את יוסי שבחון, הוא אפילו יותר טוב מגילי ורמוט אבל הראש שלו לא מספיק רוצה. הוא שחקן שצריך שהקריירה והפרנסה שלו יהיו בסכנה, כדי להבין שהוא צריך להיות רע ולירוק דם. אם הוא בא בטירוף הדרבי שלנו, אבל הוא לא מסוגל להיות בטירוף".

יוסי שבחון שחקן מכבי תל אביב. יותם רונן
"יותר טוב מגילי ורמוט, אבל הראש שלו לא מספיק רוצה". שבחון/יותם רונן

זו הקריירה של שבחון עד עתה. הקשר בן ה-28 נמצא אמנם בגיל שבו הוא אמור להגיע לשיר, אך כרגע הוא עדיין רחוק מהציפיות ומהפוטנציאל שטמון בו. לאחר קדנציה לא מוצלחת בצד הצהוב של תל אביב ועל סף חזרה להפועל פתח תקוה עד לסיום הקריירה, התפתחה עבור שבחון הזדמנות נוספת, גדולה ואמיתית להוכיח שהוא אכן יכול להיות דומיננטי ברמות הגבוהות ביותר של הכדורגל הישראלי. את ההזדמנות הזו יצרו הפועל תל אביב ואלי גוטמן, שהחליטו להמר על הפוטנציאל של שבחון ולנסות להשתמש בו כבורג חיוני במכונה האדומה. עבור הפועל תל אביב, שבחון צפוי להיות בשלב ראשון שחקן נוסף בסגל, אך עבור השחקן זאת בהחלט ההזדמנות האחרונה לנסות ולהצליח בקבוצות הגדולות.

לב זהב, אבל לא מנהיג

כשמדברים על הקריירה של שבחון מתחילתה, צריך לזכור שבניגוד לשחקנים קטנים שהופכים לכוכבים בקבוצות קטנות, עוד בהפועל פתח תקוה הוא היה על תקן כישרון שמצפים ממנו ליותר. "שבחון היה תמיד השחקן הכי טוב בפתח תקוה, אבל יש לו הרבה תכונות ויכולות טובות שלא תמיד מצליחות לבוא לידי ביטוי", אומר אייל לחמן. עם זאת, למרות שלא הצליח להוביל את פתח תקוה ולעמוד בציפיות שתלו בו, הכישרון של שבחון וחוש הריע לשערים בלטו לעין, ולקראת פרישתו של אבי נמני צורף השחקן למכבי תל אביב. הרצון היה שייכנס למשבצת הפליימייקר העתידי וימלא לפחות חלק מהחלל שצפוי להותיר אחרי מספר 8 האגדי בצהוב.

אבל עם כל הכבוד לשאיפות בקרית שלום, שבחון לא התאים למשבצת הזו. כל מי שנשאל בפתח תקוה על שבחון חוזר על הביטוי "ילד טוב עם נפש של ציפור" ומדבר בביטחון מלא על כך שידע מראש כי לא היה לו סיכוי להצליח במכבי תל אביב. "יוסי הוא אולי פוטנציאלית הקשר הטוב בארץ", אומר בכיר במחלקת הנוער של פתח תקוה, "אבל יש לו בעיה מנטאלית במוכנות שלו לדעת לשים את המרפקים ולהיות אגרסיבי בגישה, ובכדורגל זה לא עובד. מי שלא יודע להיות רע בכדורגל לא יכול להגיע רחוק. אם הפועל תל אביב רוצה ליהנות ממנו, היא צריכה לצאת מנקודת הנחה בסיסית וברורה שהוא לא יהיה שחקן מוביל ולא זה שייקח מנהיגות. מקסימום קשר טוב ובן אדם זהב, מרכיבים שהם גם כן מאוד משמעותיים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"אי אפשר עם הלחץ במכבי"

את הדברים שידעו מראש בפתח תקוה זיהו לאחר מכן בקרית שלום. אם במרבית שלבי החוזה במועדון האמינו בשבחון וגם האוהדים נתנו לו כבוד של דרגה מתחת לנמני, בעונה האחרונה כבר כולם התייאשו. הקבוצה החלו בסדרת ניצחונות כששבחון על הספסל, הקהל כבר לא רצה לראות אותו על המגרש והשחקן עצמו התקשה להתמודד עם כל הגישה מסביב ופשוט לא הצליח לשחזר אפילו את הרמה הסבירה שהפגין קודם לכן. יו"ר מכבי תל אביב לשעבר דני לאופר אמר פעם כי "הפועל באים לדרבי כמו כרישים שרואים דם ואנחנו באים עם יוסי שבחון", וביטא למעשה את התחושה שליוותה את הקדנציה של שבחון בצהוב.

איגור טומאסיץ', ששוחרר ממכבי תל אביב, ראה את התהליך שעבר שבחון בשנתיים האחרונות וברור לו מהיכן הוא נובע: "שבחון הוא פשוט מסוג השחקנים שלא מתאימים לקבוצה. זה לא סתם מועדון גדול כי הייתי כבר במועדונים גדולים, זה מועדון עם לחץ בלתי נסבל שאף אחד לא מצליח להשתלט עליו וכולם מרגישים רע עם זה. קשה מאוד ליהנות מכדורגל עם האווירה במכבי תל אביב. נמני והצוות המקצועי מצויינים ועושים עבודה שקטה ורגועה, אבל כל המסביב עם ההנהלה והאוהדים זה משהו לא נורמלי. אם המועדון לא ישתלט על זה, גם אם יביאו את קאקה זה לא יסתדר. יוסי שבחון הוא אחד הקשרים הכי טובים שראיתי בכדורגל הישראלי, אבל הוא ילד שקט וטוב שצריך למצוא את הקבוצה המתאימה לו ואת המקום שמתאים לו על המגרש. הוא לא שחקן מוביל.

"בוא אספר לך סיפור", ממשיך טומאסיץ', "באחד האימונים של מכבי היה תרגיל שבו דרשו שיעמוד שחקן באמצע, יקבל כדור וייתן בנגיעה פס לכיוון החלוץ שרץ לרחבה. ביקשו משבחון לעשות את זה, ואיך שהוא בא להתחיל בא מאור בוזגלו והתחיל לעשות את זה. בוזגלו לא עשה דווקא, הוא לא שם לב, אבל שבחון פשוט הלך משם. אי אפשר בלי קצת אגו, קצת אגרסיביות, זה לא עובד בכדורגל - זה היה תרגיל של פליימייקר שנותן כדורים פנימה, אסור היה לו להשאיר את זה לבוזגלו. בכלל, אם בוזגלו, עם כל מה שהוא ואבא שלו עושים, עדיין בקבוצה, זה מראה על החולשה של המועדון וכמה אי אפשר לשלוט בבלגן הזה, ששבחון לא מתאים לו. אתה מבין שאוהדים דרשו מאבי נמני שלא לשתף אותו כשהוא עומד לידו? יש שחקנים שיכולים לעמוד בזה, הוא לוקח את זה ללב כי זה האופי שלו והוא כבר לא ישנה אותו".

"הפועל היא מקום קלאסי בשבילו"

אחרי כל האכזבות והתחושה ששבחון כבר לא באמת מסוגל לעשות את זה ברמות הגבוהות, נראה כי דווקא המעבר להפועל והמשתנים שמתווספים לכך, גורמים להרבה מאוד אנשי מקצוע להאמין כי לשבחון יש את היכולת דווקא ליהנות מהמשתנים הללו. הוא יכול להוכיח שהוא ראוי לרמות הגבוהות של הכדורגל הישראלי. בעוד בפתח תקוה ובמכבי תל אביב ראו בשבחון שחקן מוביל, בהפועל תל אביב הדברים רחוקים מלהיות דומים. אלי גוטמן צירף את יוסי שבחון כשחקן נוסף לסגל בחלק הקדמי, ומתייחס אליו כאל בורג במכונה המשומנת שלו, בדיוק כפי שהתייחס למהראן לאלה ולערן זהבי בתחילת הקדנציה שלהם באדום. גוטמן יודע היטב למה לא לצפות משבחון (לפחות בשלב ראשון) ובאילו תנאי סביבה מקצועיים הוא יוכל לבוא לידי ביטוי.

למעשה, גוטמן רואה בשבחון שחקן משלים, בהרכב או על הספסל. כשמחפשים שחקן דומה שבא מקבוצות קטנות ואפילו אחד שגדל במכבי תל אביב לפני ההשתלבות באכסניה האדומה, אין כמו בן לוז כדי להמחיש את הסיטואציה. לוז אומר: "כשאני שמעתי ששבחון בהפועל, מייד ראיתי בראש איך הוא כן עושה את הקפיצה קדימה להיות בשורה אחת עם השחקנים הכי משמעותיים כאן. הפועל היא מקום קלאסי בשבילו. ברור שלא בונים עליו שיוביל או שייקח את הקבוצה עליו ורוצים בשלב ראשון שהוא יהיה עוד שחקן בסגל, אחד שיעזור לשמור על המערך. זה הדבר שהכי מתאים לו, לבוא למועדון שנותן שקט ולאט-לאט למצוא את מקומו ולהשתלב במערך של גוטמן. אם היית אומר לי שעכשיו הוא עובר למכבי חיפה או בית"ר ירושלים, הייתי אומר לך דברים אחרים לגמרי, אבל שחקן מהסוג של שבחון, שאגב הוא באמת שחקן חכם ואינטילגנטי עם הרבה יכולות, תפור על הפועל תל אביב. הוא יכול לעשות שם דברים הרבה יותר גדולים אפילו יותר ממה שהוא חושב".

בנוגע לקריירה של שבחון במכבי תל אביב והעובדה כי עד עתה היא לא נותנת תקוות גדולות להצלחה באדום, לוז מרגיע: "ברמת העובדות אתה אולי צודק, אבל הפועל זה משהו אחד ומכבי זה משהו אחר. מי שלא היה במכבי לא מבין. עד היום, אני חושב שבמידה שהייתי חוזר למכבי במהלך הקריירה, היה קשה לי מאוד להצליח שם. לא כל אחד מוכן להתמודד עם כל הבלגן ומה שמסביב, ויש שחקנים שהכי מתאים להם זה להיות בסביבה שמתעסקת נטו בכדורגל עם שקט מקצועי במועדון. עובדתית, זה ההבדל בין הפועל למכבי כבר הרבה שנים ולדעתי שבחון ייהנה מאוד ממנו".

"מהלך מחושב של גוטמן"

מעבר לההערכות של מרבית אנשי המקצוע כי יש סיכויים גבוהים ששבחון יוכל לעשות את השינוי בצד האדום, ההערכה היא גם שההצטרפות שלו לקבוצה של גוטמן ולשיטה של הפועל תל אביב בשנה האחרונה יהיה נדבך חשוב נוסף שיסייע לו. אייל לחמן רואה איך החסרונות של שבחון ייעלמו אצל גוטמן בשנה הקרובה: "לשבחון יש שתי תכונות מצויינות - כניסה לעומק ויכולת הבקעת שערים, אך הוא לוקה בעיקר במרכז המגרש. הוא מעדיף לברוח מהמרכז ומכל מה שכרוך בהתמודדות בו ולכן גם הקריירה שלו לא התרוממה. המערך של גוטמן קלאסי בשבילו. עד השנה האחרונה גוטמן שיחק 4-5-1 ולשבחון היה קשה לשחק במערך כזה, אבל אז הוא עבר ל-4-4-2 עם שני פליימייקרים באגפים וזאת המשבצת הכי מתאימה ליוסי. גם ורמוט וגם שכטר התקשו בהתחלה אצל גוטמן, אבל השיטה רצה וכולם מרוצים. גוטמן ראה בעיניים שלו את שבחון עושה את העבודה הזאת ומשתלב בדיוק בפוזיציה הזאת, הן כשחקן הרכב והן כמחליף, ולכן הוא צירף אותו. זה מהלך מחושב של גוטמן שעל פניו יכול להקפיץ את הקריירה של שבחון, אבל זה עדיין יצריך ממנו לתת הרבה יותר".

טומאסיץ' מצטרף: "תבוא לדבר איתי עוד שנה ותראה שצדקתי. הפועל מתאימה לשבחון והוא יהיה שחקן הרבה יותר טוב שם. אני בטוח שהוא יהיה שחקן מצויין ומשמעותי בהפועל תל אביב. הקבוצה משחקת בשיטתיות ועם הנעת כדור מסודרת, ובאה עם הרבה שקט וביטחון שמוקרן מהיציע ומהצוות המקצועי. הוא לא פחות טוב מאף קשר שראיתי בהפועל תל אביב ואני בטוח שהוא יוכיח את זה, אלא אם הקהל של הפועל לא יאהב אותו בגלל שבא ממכבי. במקרה כזה, הוא שוב יהיה בבעיה שלא תאפשר לו להתמודד כמו שצריך".

מאמן הפועל תל אביב אלי גוטמן עם שחקן הרכב החדש יוסי שבחון. קובי אליהו
אל תתפלאו אם החיבור הזה יצליח. גוטמן ושבחון/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully