וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קללת הכדורגל היפה

26.4.2010 / 9:37

הן חוררו רשתות, הלהיבו אלפים, נחשבו לאורך הדרך לקבוצה הטובה ביותר, אבל פספסו את התואר. ההיסטוריה מלאה בסיפורים על קבוצות שאיכות המשחק שלהן שיכרה אותן יותר מדי. איך ולמה הפועל תל אביב יכולה להימנע מכך

כל מה שיכול היה להשתבש בהכנות נבחרת הפלא ההונגרית לקראת גמר מונדיאל 1954, אכן השתבש. שחקני הנבחרת התקשו להירדם בלילה שלפני המשחק בשל תזמורות נגנים שהתאמנו ברחוב מתחת לבית המלון. גם משטרת ברן תרמה להכנות הלקויות כשמנעה מאוטובוס השחקנים להיכנס לתחומי האיצטדיון, וכך נאלצו פרנץ פושקאש וחבריו להתחכך בקהל בדרך לחדר ההלבשה. אם זה לא מספיק, הרי שגשם כבד שירד באותו היום הפך את המשטח לבוצי ושיבש את משחק המסירות המפורסם של המגייארים האימתניים. שרשרת האירועים המוזרה הזאת הסתיימה במה שמכונה "נס ברן" - ההפסד המדהים של הונגריה 3:2 למערב גרמניה ברביעי ביולי 1954. הפסדה היחיד של אחת מקבוצות הכדורגל המופלאות שידע העולם.

מאמן הפועל תל אביב אלי גוטמן. ברני ארדוב
הכדורגל מלא בסיפורים דומים על קבוצות פלא שהציגו כדורגל אטרקטיבי, שבו לבבות, הלהיבו את הצופים וחזרו הביתה בידיים ריקות. גוטמן/ברני ארדוב

הונגריה היא דוגמה מייצגת לתופעה די שכיחה. הכדורגל מלא בסיפורים דומים על קבוצות פלא שהציגו כדורגל אטרקטיבי, שבו לבבות, הלהיבו את הצופים וחזרו הביתה בידיים ריקות. בלי תואר. ערב משחק העונה הישראלי, קיים קונצנזוס אחד לגבי הקבוצות – הפועל תל אביב היא קבוצה אטרקטיבית ומלהיבה יותר ממכבי חיפה. אלא שהכדורגל היפה, כפי שבאה הדוגמה של הונגריה להמחיש, הוא לא תמיד ערובה להצלחה ובטח שלא ערובה לתארים. אומנם אנחנו לא מתיימרים להשוות בין הפועל תל אביב לנבחרת הפלא ההונגרית, אך הקבוצה של אלי גוטמן לוקה בחלק מהסימפטומים של אותן קבוצות ונבחרות גדולות שנפגעו מקללת הכדורגל היפה. אלו הסיפורים שלהן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

התקפה זה לא הכל

אחד הדברים שיותר מעצבנים את דונגה הוא לשמוע דברי הלל לנבחרת ברזיל של 1982. סוקרטס, אדר, ג'וניור, פלקאו, זיקו והחברים הציגו את הז'וגו בוניטו במיטבו, כבשו 15 שערים בחמישה משחקים והלהיבו את העולם. "אם משווים כיבוש שער לסקס, ברזיל 82 שווה לסרט הפורנו הטוב ביותר שתראו", כתב רוב סמיית ב"גרדיאן". התיאורים הללו לא מרשימים את דונגה: "הם היו מומחים בהפסדים. הפסידו ב-82, הפסידו ב-86 ואפילו הפסידו בגמר המיני מונדיאל ב-1980", אמר מאמן הסלסאו הנוכחי. כזכור, אותה נבחרת מדהימה הפסידה לאיטליה 3:2 בשלבים המאוחרים במונדיאל בספרד ולא זכתה בשום תואר. הסיבה המרכזית לכך הייתה משחק הגנה מחפיר ושוער מגוחך בשם ואלדיר פרז.

הבעיה המרכזית של קללת הכדורגל היפה היא שמעצם טיבן וטבען, קבוצות כה אטרקטיביות נוהגות לסמוך במידה מוגזמת על משחק ההתקפה שלהן, מה שעשוי לבוא על חשבון ההגנה. נבחרת הפלא ההונגרית הייתה דוגמה קלאסית. היו לה שחקני התקפה מושלמים בדמות פושקאש, ציבור וקוצ'יש והידגקוטי, הפליימייקר הראשון בתולדות הכדורגל המודרני. הגנה לא הייתה בראש מעייניהם. גם בחצי הגמר נגד אורוגוואי וגם בגמר נגד מערב גרמניה איבדה הונגריה יתרון 0:2 בגלל יציאה לא אחראית קדימה. בפעם השנייה, התוצאה הייתה טראגית.

גם הפועל תל אביב, למרות ההבדלים הגדולים, מן הסתם, ולמרות שיש לה שוער מופלא, היא קבוצה שחושבת קודם כל התקפה. בקיץ הבין גוטמן שרצוי מבחינתו לאייש את משבצת הזר החמישי בקשר יוצר (ווצ'יצ'ביץ') ולא לצרף בלם שיחליף את אלין טופוזאקוב. זה לא היה מהלך גוטמני טיפוסי, אבל הוא נבע מהכרה בעוצמות שיש לו בסגל גם על חשבון פגיעה מסוימת בחלק האחורי. המהלך הזה נתן את הליטוש האחרון לקבוצה והוביל לפריצה של ורמוט ושכטר, אבל גרם לכך שהאדומים פגיעים יותר בחלק האחורי בטח לעומת עונות אליפות קודמות.

האדומים סומכים על החלק ההתקפי המחונן שלהם ולא מתרגשים מספיגה. מבט אל הסטטיסטיקה מגלה נתונים מעניינים. הפועל תל אביב ספגה לפחות שער אחד ב-17 מ-31 משחקי ליגה עד כה. שתי קבוצות בלבד בליגת העל לא הצליחו לכבוש שער לרשת האדומים: בני יהודה האנמית ומכבי אחי נצרת מהתחתית. אלא שבמשחק העונה, כפי שיעידו ברזיל והונגריה, כל טעות בהגנה עשויה להתברר כגורלית.

שכרון כוח

"קרויף, שמפניה, בחורות ערומות ומקלחת קרה", זעקה הכותרת ב"בילד" ועוררה סערה. בשעות הקטנות של הלילה אחרי ניצחון הולנד על ברזיל בחצי גמר מונדיאל 1974, בילו מספר שחקנים בבריכה עם נערות ערומות. הדעה הרווחת היא שהצהובון הגרמני הוא גם זה שדאג לשלוח את הנערות על מנת להשיג את הסקופ ולעזור לנבחרת המארחת לקראת הגמר. קרויף בילה את היממה הבאה בשיחות טלפון שנועדו להרגיע את אשתו הזועמת ונראה בגמר כמו צל של עצמו. סיפור הפיתוי הזה נועד להמחיש את השאננות שאחזה בהולנד הגדולה. חטא היוהרה מנע ממנה להניף את גביע העולם באותו טורניר.

קללת הכדורגל היפה גרמה לא פעם לתופעה של שכרון כוח. הולנד 1974 הציגה את שיטת ה"טוטאל פוטבול", כבשה 14 שערים עד הגמר, ספגה רק אחד, דרסה את ארגנטינה וברזיל וגרמה למיליוני אוהדים להתאהב. שער יתרון מוקדם מאוד בגמר נגד מערב גרמניה רק הגביר את תחושת העליונות. הולנד השתעשעה, ניסתה להשפיל את הגרמנים וכשספגה פעמיים עוד לפני ההפסקה, לא הצליחה, פסיכולוגית ומנטאלית, להתאושש.

גם מכבי נתניה של עונת 81/82 סבלה מאותה תופעה. ההרכב האגדי והמנצח פתח את העונה עם שישיות לרשת מכבי תל אביב ובית"ר ירושלים. אחרי 2:5 במשחק העונה נגד הפועל כפר סבא, ארבעה מחזורים לסיום העונה, בנתניה פתחו ללא בושה שמפניות ונענשו. הקבוצה נכנסה לשאננות, איבדה את ההתלהבות, זרקה נקודות מול יריבות מהתחתית וכפר סבא חגגה במחזור האחרון.

מכבי חיפה של 94/95 הייתה אחת הקבוצות הטובות בתולדות הכדורגל הישראלי עם סגל כוכבים בראשות איל ברקוביץ' וחיים רביבו, אך סיימה ללא תואר. "עד היום, אני לא מצליח להסביר למה, זה לא הגיוני מה שהיה שם. היינו קבוצה סופר אטרקטיבית ויכול להיות שכמות האגו והכוכבים פגעו בנו. הפסדנו את האליפות בהפסדים לבית"ר תל אביב ונקודות שאיבדנו מול קבוצות קטנות. כולם פחדו מאיתנו והסתגרו וכמה אטרקטיבי שתהיה, זה מאוד קשה", מספר חלוץ הקבוצה דאז, עופר שטרית. גם בעונה שלאחר מכן חיפה הבריקה, אבל מכבי תל אביב זכתה בדאבל אחרי ניצחון ענק 1:3 במשחק העונה בקרית אליעזר.

תופעת שכרון הכוח קיימת, אם כי בצורה מינורית יותר, גם בהפועל תל אביב. שלא תטעו, שחקני הפועל יודעים היטב כי הם מציגים כדורגל טוב יותר ממכבי חיפה, מדברים על זה ביניהם וקוראים על זה בתקשורת. הנתון הזה משמעותי לקראת משחק העונה. "בעונה רגילה, היכולת של הפועל תל אביב הייתה אמורה להספיק למקום הראשון, אבל עכשיו הכל מסתכם במשחק ספציפי. אני לא חושב שהפועל תגיע בטוחה מדי בעצמה, אבל המשחק יוכרע על מוכנות מנטאלית", טוען קשר העבר רונן גבאי. שטרית מציג דעה שונה: "להפועל אין בעיה של אגו. מדובר בקבוצה מצוינת שמציגה יכולת טובה יותר מחיפה. זה ייתן לה יתרון קל בזכות הפורמה של התקופה האחרונה ובגלל שבסיטואציה שנותרה עם הקיזוז, לחיפה יש קצת יותר מה להפסיד".

רגע האמת

הדברים הללו מובילים את הדיון להבדל המהותי בין הפועל תל אביב לדוגמאות שהוזכרו – עניין הפייבוריטיות. במרבית הדוגמאות שהוזכרו, מדובר בקבוצות או נבחרות שעצם איבוד התואר מהווה עבורן טעות היסטורית בלתי נסלחת. הפועל נמצאת בסיטואציה ההפוכה, אך יכולה לתעל זאת לטובתה. האדומים רדפו במשך כל העונה, נהנו משיטת הקיזוז ובנו את עצמם לרגע הזה – המשחק שיכריע את גורל האליפות. התואר הוא של חיפה להפסיד. ההיסטוריה, סביר להניח, תזכור את הפועל תל אביב כקבוצה מבריקה, אך לא כקבוצה מפוספסת.

ובכל זאת, כשהעניינים תלויים במשחק אחד, אלמנטים כמו בגרות ומוכנות עשויים להכריע את הכף. קחו את ארסנל כדוגמה. בקיץ מעטים האמינו שהחבורה הכל כך צעירה של ארסן ונגר יכולה להשתחל לארבע הגדולות, אבל התותחנים, כהרגלם, הציגו כדורגל מהנה וחצוף, שהספיק רק כדי לדגדג את צ'לסי ומנצ'סטר יונייטד. "אם אני משחק בקבוצה שנותנת לי לכדרר וליצור דברים מיוחדים, אני מחייך. ארסנל משחקת כדורגל יפה, אבל זה לא מספיק", אמר אנדריי אשבין, "צ'לסי משחקת מאוד הגנתי ואם אני יודע שהכדורגל הזה יביא לי תואר בסוף השנה, אני מוכן לשחק כמו צ'לסי. בכדורגל המודרני, אתה חייב להשיג תוצאות". גם ונגר נאלץ להודות לאחרונה שקבוצתו "לא בוגרת מספיק לזכות בתואר".

מכבי נתניה של 87/88, תחת הדרכתו של זאב זלצר, הייתה קבוצה ששילבה את אחרוני דור הנפילים כמו בני לם, חיים בר וחיים מסיקה לצד צעירים בדמות שלום תקוה והאחים מנחם. נתניה הובילה את הטבלה לאורך רוב העונה, אך קרסה בסיום ואיבדה את האליפות להפועל תל אביב. "לא תכננו שנרוץ לאליפות ולא היינו בנויים לזה. הרגשנו שאנחנו חזקים, אבל לא האמנו והיינו מפוחדים ברגעי האמת. גם המאמן לא הקרין את הכוח הרצוי לקבוצה שרוצה אליפות", נזכר גבאי.

שלוש שנים מאוחר יותר, בעונת 90/91, הוכרעה הליגה במשחק עונה. הפועל פתח תקוה של אברהם גרנט הייתה צמודה למכבי חיפה הגדולה לאורך כל העונה. היא סיימה את הליגה כקבוצת ההתקפה וההגנה הטובה ביותר והפסידה רק פעמיים, אבל זה לא הספיק. במשחק העונה המפורסם באורווה פסל השופט חיים ליפקוביץ' שני שערים חוקיים שכבש יוסי שושני והמשחק הסתיים ב-0:0. "היינו קבוצה מאוד חזקה, שגם שיחקה כדורגל וגם הייתה קבוצה קשה. היינו יותר קבוצתיים ולא התבססנו רק על יכולת אישית. הייתה שאלה אם היה חסר לנו שחקן דומיננטי לאליפות, אבל רבים בטוחים שהפסדנו את הדאבל בגלל אותו משחק עונה וההרחקה של גיא גת בגמר הגביע", סבור אלי מחפוד.

הפועל תל אביב מזכירה את פתח תקוה ההיא. קבוצה צעירה ונלהבת, קבוצה של מאמן. השאלה היא האם להפועל יש את הדרוש לא לקרוס ברגע האמת. "הפועל תל אביב בוגרת וחזקה מאוד, אין לה שום חיסרון. להיפך, הלחץ על חיפה", טוען שטרית. מחפוד מסכם: "זה משחק של אליפות ואין הגדרה אחרת. מי שתנצח, תיקח את התואר. במשחקים כאלה, יש מי שירגישו שהם משחקים עם 100 קילו על הגב ולכן המפתח הוא להשתחרר מהר מהמתח. היתרון היחיד של חיפה הוא הביתיות. הפועל תל אביב בוגרת מספיק ובכושר טוב יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully