וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרבי הפרברים

9.4.2010 / 17:20

הדרבי החיפאי? הדרבי של המגזר? תתעוררו. מתחת לאף שלכם, מבעבעים דרבים קטנים, זעירים, זניחים, אבל מה זה סוערים

הפועל אחווה חיפה - בית"ר חיפה

הדרבי החיפאי הגדול בין מכבי להפועל חיפה סובל מסטריליות, ודאי נוכח האמוציות שמרכז סביבו הדרבי הקטן יותר של העיר, אי שם בליגה ב' (צפון א'). אחווה ובית"ר, שתי קבוצות ותיקות ובעלות מסורת, סיפקו השנה מפגש סוער, כיאה לקבוצות שאחת מהן מייצגת את הצד הערבי בעיר והשנייה את משנתו של זאב ז'בוטינסקי. למרות שאחווה בצמרת ובית"ר בתחתית, בניגוד למפגשים בין הפועל למכבי, התוצאה בדרבי הזה אף פעם לא ידועה מראש. בשבת שעברה נפגשו השתיים למשחק שקבע את דרכן. המשחק שוחק בקריית אתא והסתיים ב-1:4 מוחץ לזכות אחווה. בסיום שרו כ-50 מאוהדי אחווה לשחקני בית"ר, "ליגה ג', ליגה ג". מעליב. נמוך. בוטה. כמו שיריבות אמיתית צריכה להיראות.

עירוני אום אל פאחם - מכבי כפר קרע

בשבת נפגשות אחי נצרת ובני סכנין לדרבי של המגזר. בפעם הקודמת זה נגמר בזריקת אבנים וירי של גז מדמיע על ידי כוחות משטרה. האם זה ה-דרבי של המגזר? הצחקתם את תושבי ואדי ערה והסביבה. באום אל פאחם קיימות מספר קבוצות שמנפקות יריבות עזה, אבל לא כזאת שהתפתחה וצמחה בין עירוני אום אל פאחם לכפר קרע השכן. כן, דרבי אזורי הוא לא בלעדי לניוקאסל וסנדרלנד. המפגש הראשון בין השתיים העונה שוחק בחדרה, ולאחר שכפר קרע ניצחה 0:1 בצורה דרמטית, פרצה לאחר שריקת הסיום מהומה גדולה במגרש, כששתי הקבוצות מחליפות מהומות. השופט וקווניו חולצו בעזרת המשטרה ואילו אחמד גליון חלוץ כפר קרע הורחק. שמייח. "אין שנאה, פשוט כל אחד אוהב את הקבוצה שלו”, מסביר תאופיק ג'אברין, חבר הנהלת עירוני אום אל פאחם, את האופן בו הקבוצות רואות את היחסים ביניהן.

את הדרבי הבא שיחקו יותר רחוק, בבית שאן, בתקווה שאוהדי הקבוצות לא יגיעו. באו קרוב ל-1,700, כמות ששווה למה שהפועל עכו מליגת העל הביאה בארבעת משחקיה הביתיים האחרונים. הפעם זה נגמר בצורה ספורטיבית. "הם שכנים, ומפה היריבות", אומר ג'אברין, וחושף את החוק הלא כתוב שמלבה כל משחק כדורגל – משחק בין אנשים שמכירים זה את זה, בין אם מדובר במשפחה, חברים או שכנים, תמיד יהיה טעון יותר. קרוב לעין, קרוב ללב. "יש בקבוצה שלהם כמה שחקנים מהעיר אום אל פאחם", מוסיף ג'אברין, "אבל תמיד כשנגמר המשחק אנחנו לוחצים ידיים. על המגרש זה מלחמה, כי כשאני מביא שחקנים ומשלם להם כסף, אני רוצה מלחמה”.

מ.כ. אור יהודה (ליגה ב') - מכבי אור יהודה (ליגה ג')

"יש אווירה מעולה, כיפית, ויש משהו מיוחד בעיר. מדברים על המשחק בעיר לפני הדרבי, יש הרגשה יותר טובה מאשר משחק רגיל. בדרבי לפני כמה שנים כבשתי שער, זה גול שיותר כיף לתת, כי זה דרבי. ניצחנו 1:2. זה היה דרבי חם מבחינתי, היו הרבה פרובוקציות נגדי, התפתיתי להחזיר והורחקתי". טוטי אחרי מפגש עם לאציו? ראול אחרי שקבר את אתלטיקו? תנסו את אייל ישראל, חלוץ מ.כ אור יהודה מליגה ב'. לא משנה באיזו ליגה, ובאיזה מעמד, לכובש בדרבי זו תמיד שמחה גדולה. בפרבר המנומנם הזה חולים על כדורגל וכשיש דרבי בעיר באים 2,000 איש ומספקים מעטפת אנושית רועשת.

בעבר הייתה קבוצה בכירה אחת – הפועל אור יהודה, ואחרי שהתפרקה היא התגלגלה להיות מ.כ. אור יהודה. העיר לא מקבלת דרבי מדי שנה, כי מכבי נמצאת בדרך כלל וכך גם השנה בליגה ג', אבל כמו ממתק אסור, דווקא העובדה שמדובר במפגש שנערך פעם בכמה שנים, הופכת אותו לגדול יותר. בתחילת השנה דובר על איחוד, לשחקנים משתי הקבוצות לא היה אכפת לשחק תחת קורת גג אחת, אבל שחקנים, כידוע, באים והולכים, הנהלות לנצח נשארות. העסקנים הפילו את היוזמה. "תמיד היו בלגאנים ויהיו בלגאנים בין המועדונים”, אומר ישראל, "אם אצלנו רוצים שחקן שלהם, הם יעשו את המוות לפני שיעבירו אלינו, הם לא יתנו שזה יקרה בקלות".

הפועל שפרעם - מכבי צעירי שפרעם

גבירותיי ורבותיי, קבלו את הברצלונה של הליגות הנמוכות. עם מאזן של 23 ניצחונות, 3 תוצאות תיקו ו-0 הפסדים, ויחס שערים של 5:82, הפועל שפרעם של המאמן זאהי ארמלי היא הבלאוגראנה של ליגה ג' מחוז גליל עליון. בשנה שעברה נפל דבר בשפרעם – מכבי שפרעם הוותיקה התפרקה. הקבוצה שהייתה בשנים האחרונות הבכירה בעיר, נעלמה. אנשים טובים שמרו על מחלקות הנוער והנערים והקימו קבוצה חדשה על חורבות מכבי ההיא – מכבי צעירי שפרעם.

"צעירי שפרעם אמרו בתחילת העונה שהם רוצים לעלות ליגה”, אומר דאהש סואעד, מנהל הפועל שפרעם, ומסביר מה הדליק את שחקניו ונטע בהם מוטיבציה. דוגמה? בדרבי הלפני אחרון הפועל לא ריחמה ודרסה את צעירי שפרעם עם 0:5 בלתי נשכח. "יש לנו חלוץ, שאח שלו משחק שוער במכבי”, אומר סואעד, "יש גם בני דודים שמשחקים אחד נגד השני. משחקי דרבי זה הכי כיף והכי מעניין, גם אם המשחק לא קובע. הם קיבלו שלושה משחקים הפסד טכני ואחד מהם היה הדרבי, חבל, לפחות הרווחנו נקודות". אומרים שקבוצה לא מחליפים, אבל בהפועל מספרים כי האוהדים של מכבי, שכל השנים חוו את מנעמי ליגה א' ורצו לחזור לליגות הגבוהות, מתחילים לאבד זיקה לקבוצה. "כל האוהדים עברו להפועל שפרעם”, אומר סואעד, ובמכבי איש לא יקבל את דבריו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

הפועל אורנית - בית"ר אורנית

בין כפר קאסם לקלקיליה נחבא לו ישוב קטן ושלו, פסטורלי וחמים. באתר האינטרנט של הישוב מזהירים מהכשת נחשים, כי הטבע נמצא שם בכל מקום, ולתושבים יש אפילו המנון בשם "אורנית זה הבית". הרמוניה בין אנשים/ איש לאיש מחייכים/ הילדים משחקים בינינו/ שקט, בטחון ושלווה אותנו אופפים, נכתב בו. הכל נכון, עד שזה מגיע לכדורגל. אחד המשחקים המרגשים בליגה ג' תל אביב מפגיש בין קבוצת הדגל של הישוב, הפועל, לקוראת התיגר, בית"ר. שורשי היריבות הגדולה הולכים כ-12 שנה אחורה. שוער הפועל דאז, יוסי זייתוני, סולק מהקבוצה לאחר שההנהלה החליטה להביא שוער אחר במקומו. "אמרתי 'כל עוד כוחי במותניי, נקים קבוצת כדורגל'", הוא מספר, "כולם התפלאו איך זייתוני הקים קבוצת כדורגל אחרי שהליגה משוחקת כבר שמונה מחזורים. אגב, עד העונה שעברה הייתי מהשוערים הגדולים בליגה הזאת”.

כ-7,000 תושבים באורנית, אין הרבה אוהדים, אבל יש הרבה טינה. זייתוני מתפקד כיום כיו"ר בית"ר, שהרגישה לא מעט שנים מקופחת. "המועצה החליטה שבכל ענף ספורט היא תכיר בקבוצה ייצוגית אחת בלבד, ולא הכירו בבית"ר”, מסביר יו”ר הפועל עידו אגוזי את רגשות הקיפוח שמפעפעים ביריבה כל השנים. זה מאבק קלאסי בין עשירים לעניים, בין ממסד לאלה שנותרו בחוץ. הרגשות הועצמו לאחר שיו"ר הפועל אריק רוקח לא נבחר מחדש לתפקיד והצטרף לזייתוני בבית"ר. יריבות בין מקימי הקבוצה להנהלה חדשה זה תמיד מתכון לדרבי חם.

"השנה אישרו בהפועל לבית"ר להתאמן במגרש אחרי 11 שנה בהן בית"ר נדדה בין מגרשים ברחבי הארץ", אומר אגוזי, ואילו זייתוני טוען כי "ויתרתי על התקציב שלי בכדי שהפועל ייקחו את המגרש ואני אבוא רק לשחק ולהתאמן", ומלחמת הגרסאות הזאת היא שמן בגלגלי היריבות הגדולה. "לפי מה שאני שומע ברחוב יש לנו יותר אוהדים ובאים לצפות בנו יותר אוהדים משבאים להפועל", משחרר זייתוני עקיצה נוספת, ואגוזי לא נותר חייב, “הדרבי האחרון בעונה התחמם בגלל קנאה ספורטיבית, כואב להם שאנחנו מובילים בליגה ואנחנו מועמדים לעלות. הם שיחקו עם כל הכלים האפשריים, היה משחק חם מאוד עם אדום לבית"ר ואלימות מילולית, אבל בסוף ניצחנו 0:2”.

הפועל בני יהוד - אליצור יהוד

שבו רגע, עצמו את העיניים ותנו לדמיון להוביל אתכם לליגה ג' מרכז. ברוכים הבאים ליהוד, עיר שנושמת כדורגל ושלחה בעונה שעברה ארבע קבוצות לליגה, מה שיצר מתח עירוני קבוע, כי כמות הדרבים העירוניים הייתה מסחררת עבור המקומיים. קבלו תקציר: העיר הכילה את אליצור, שהיו בליגה ג' מאז שהוקמו; מכבי יהוד, קבוצה ותיקה שהייתה קיימת עשרות שנים; הפועל יהוד אותה ניסה להחיות אלון מזרחי ושפי יהוד הצנועה. העונה התפרקה הפועל יהוד ונוצר איחוד בינה לבין מכבי יהוד ושפי יהוד וכך נוצרה הפועל בני יהוד. הבנתם? מה הבנתם? לא חשוב, תגיעו למגרש ותבינו.

"בסיבוב הקודם היה משחק ממש חם, לא ספורטיבי, ויכוחים, קללות, אבל הדרבי השני העונה היה רגוע יותר ואיכותי מבחינת הרמה”, אומר אלי פרנקו, מאמן בני יהוד, "האווירה בעיר כשיש דרבי פחות גועשת ממה שהיה פעם, אבל דווקא באים 200-300 איש שיוצרים אווירה”.

אליצור גמרה את העונה, בני יהוד נאבקת על העלייה ומה שנשאר לאליצור זה הרצון הכי בסיסי, יצר חייתי שמבעבע בכל יריבות עירונית – להרוס לבני יהוד את חלום העלייה. במפגש האחרון זה לא הצליח להם, בני יהוד ניצחה 2:3, ואת הצהלות שמעו עד נווה מונוסון. "זה חבר'ה שמכירים אחד את השני ומסתובבים יחד וזורקים הערות אלה לאלה”, אומר פרנקו, “אלעד באלי, החלוץ שלי, הוא מלך השערים של הליגה, והוא היה באליצור, לא שיחק שם, עבר אליי בשנה שעברה, ומאז הוא הוכיח את עצמו”.

בעבר העירייה תמכה בהפועל יהוד, ושאר הקבוצות לא קיבלו תמיכה דומה. העירייה ניסתה להחיות את הפועל יהוד של פעם, אבל זה לא הצליח ועכשיו היא תומכת בהפועל בני יהוד. מסדרונות הפוליטיקה המקומית משמשים, כמו במקרה של אורנית, תחום שמנקז אליו תסכול ורגשות קיפוח, דלק שמשמר את מדורת היריבות. "לא מרימים ידיים, יש אלימות מילולית, פתאום הרוחות מתלהטות אבל לא עוברים את הקו האדום", מסכם פרנקו.

הפועל רהט - מועדון צעירי רהט

הפועל באר שבע נחשבת קבוצה לחוצה עם אוהדים תובעניים ותאבי הצלחה. קחו את המודל הזה, תקטינו קצת ותפצלו לשתי קבוצות שמרכזות תשומת לב עצומה. הדרבי של רהט הוא המשחק הלוהט ביותר בליגה ב' דרום ב'. “מגיעים 2,000 צופים לדרבי”, אומר ואחיד אלסאנע, מנהל צעירי רהט, "האווירה לפני הדרבי תוססת, בעיר מדברים על המשחק, מחממים מנועים, אומרים אחד לשני 'הרכש שלכם גרוע, השחקנים שלנו ווינרים'". מקום קטן, חמולות, היכרות אישית וכדור הופכים את המשחק למרגש יותר. בתחילת השנה היה אמור להתקיים איחוד, אך אנשי הפועל החליטו להפר את החוזה שנחתם. "הם חשבו שניתן שחקנים ולא נקבל שום דבר, הם לא הסכימו לתת ולא היה איחוד”, נזכר אלסאנע ברגע ההוא שהשאיר את העיר מחולקת, "היריבות חזקה מאוד, אבל ספורטיבית ובלי אלימות. כשמשחקים בליגות נפרדות אני לא רוצה שיעלו או ירדו, שיישארו איפה שהם".

לפני שבוע התקיים הדרבי האחרון בין השתיים, והעיר הייתה כמרקחה. "ראינו אותם מתאמנים ואמרנו להפועל 'ב-10 דקות האחרונות אתם נגמרים, אין לכם אוויר, בגלל שאתם לא מתאמנים ברצינות'”, מספר אלסאנע. "בדרבי הם הוביל 0:1 עד הדקה ה-81, בעשר דקות האחרונות עשינו 1:2. אחרי הדרבי כולם בעיר דיברו עליו. הם אמרו 'אנחנו יותר טובים, אנחנו הגענו ליותר מצבים', אמרתי להם 'אנחנו לקחנו את הנקודות ואתם הולכים לבכות, אתם מדברים על העבר ואנחנו מתכוננים לשבוע הבא'”.

* תודות ללירן דורף, עורך אתר "דאבל פס", שסייע בהכנת הכתבה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully