וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תספורת של גאונים כבר יש לו

4.10.2009 / 11:56

עד המשחק מול ליברפול הוא התחמק מההשוואות לבאג'יו, אבל עכשיו גם סטבן יובטיץ' מפיורנטינה מבין מהיכן זה מגיע

חצי גמר הגביע הסרבי ב-2008 הפגיש בין שתי היריבות המרות של בלגרד. האלופה פרטיזן הגיעה למפגש אחרי שבע שנים בהן לא ניצחה את הכוכב האדום בגביע, וכשהיא אחוזת אימה איבדה יתרון כפול. בעוד חבריו על הקרשים והקהל הביתי דוחף את הכוכב האדום באיצטדיון המראקנה (על שמו של האיצטדיון הברזילאי המפורסם) המאיים ואפוף העשן, קם לפתע סטבן יובטיץ' הצעיר - עם סרט הקפטן על זרועו למרות היותו בכלל מונטנגרי ובן 18 בלבד - ובהתקפה שהגיעה בניגוד גמור למהלך המשחק הכריע את ההתמודדות ושבר את המנחוס של פרטיזן בדרך לזכייה בדאבל.

שחקן פיורנטינה סטבן יובטיץ'. AP
ניבאו לו מעבר לספרד או לאנגליה, הוא מצא את עצמו באיטליה. סטבן יובטיץ'/AP

לאחר שסיים לחגוג עם ריצת אמוק לעבר הקהל ונישוק סמל המועדון על חזהו שלוש פעמים, צעד לו הנער יובטיץ' למרכז המגרש תוך שהוא מכוון בתנועות ידיים שחקנים שערכו את הופעת הבכורה שלהם בימים בהם הוא התכונן ליומו הראשון בבית הספר. "הוא ילד ללא מורא, שום דבר לא משפיע עליו", התגאה המאמן סלביסה יוקאנוביץ', שחקן צ'לסי ונבחרת יוגוסלביה לשעבר, במי שלמעשה סידר לו ספתח מוצלח לקריירת האימון עם תואר כפול אחרי פחות מחצי שנה בתפקיד.

יובטיץ' סיים את אותה עונה עם 19 שערים ב-33 משחקים בכל המסגרות, והופיע בפנקסים של כל מגלי הכשרונות ביבשת. ריאל מדריד, מנצ'סטר יונייטד ויובנטוס נלחמו בשיניים, כשגם מועדונים בכירים פחות ניסו את מזלם, אבל יובטיץ' חיפש את הסביבה האידיאלית להתפתחותו. "האמת היא שאנגליה אף פעם לא משכה אותי", הבהיר בראיון לתקשורת הסרבית, בימים בהם התלבט באשר לעתידו. "ספרדית כבר למדתי מכל מיני סדרות טלוויזיה ובאיטליה יש מועדונים גדולים – אני רואה את עצמי משחק באחת משתי הליגות האלה". חודשיים לאחר מכן נמצא השידוך המתאים, כשדווקא פיורנטינה היא הכלה המאושרת. "נתתי את המילה שלי לקורבינו ופיורנטינה", הודיע יובטיץ' חגיגית. "ואני אדם שעומד במילתו".

בישול איטי

פנטלאו קורבינו קיבל את תפקיד המנהל המקצועי של פיורנטינה ב-2005, אחרי תקופה מוצלחת בלצ'ה, שם היה חתום על גילוי שחקנים עלומי שם מסוגם של חבייר צ'באנטון, ואלרי בוז'ינוב ומירקו ווצ'יניץ' המונטנגרי, אשר הגיע לקבוצה מדרום איטליה בשנת 2000. שמונה שנים לאחר מכן ביצע קורבינו את ההחתמה המוצלחת בקריירה שלו, כאשר שלה מפרטיזן בלגרד פנינה בדמות שותפו של ווצ'יניץ' להתקפת נבחרת מונטנגרו מיום כינונה במשחק ההיסטורי מול הונגריה במרץ 2007.

"אני פשוט מאוהב בשחקן הזה וכולנו מאמינים שמדובר באחד הכשרונות הגדולים בעולם", התרגש קורבינו כשסיפר לתקשורת בפירנצה על החלוץ תמורתו שלף את פנקס הצ'קים, והילל את השילוב הנדיר בין הטכניקה העילאית של יובטיץ' לפיזיות המפתיעה ביחס למימדי גופו. "הוא יליד 1989, ואם שילמנו עבורו שמונה מיליון יורו זאת אומרת שהוא שחקן מהרמה הגבוהה ביותר. הוא אמנם רשם מעל 60 הופעות במדי פרטיזן ומונטנגרו, היה קפטן מגיל צעיר בקבוצה ואפילו בנבחרת ומתנהל באופן מאוד בוגר ואחראי, אבל אסור להפעיל עליו כרגע יותר מדי לחץ. נבשל אותו לאט".

ואכן, כל תהליך שילובו של יובטיץ' הצעיר בפיורנטינה התנהל בצורה מדודה וללא שום לחץ. המונטנגרי, שגדל בפודגוריצה ובגיל 14 עבר לבלגרד כדי לשחק בפרטיזן, הגיע לאיטליה עם כל משפחתו והשתכן בדירה הסמוכה לאיצטדיון ארטמיו פרנקי בו משחקת הקבוצה. המאמן צ'זארה פראנדלי לא זרק את השחקן היישר למים הקרים, אלא דרש ממנו לשפר את ההבנה הטקטית וללמוד את הניואנסים הקטנים המאפיינים את הכדורגל האיטלקי. יובטיץ' עצמו לא פצה פה בימים בהם לא קיבל הזדמנויות, מילא אחר כל ההוראות ובשלבים המאוחרים של העונה גם ציין שער ראשון במדי הוויולה, בפנדל מול אטלאנטה. העונה הראשונה לא הייתה מרשימה מבחינת מספרים, אך פראנדלי מצידו הכתיר את המשימה בהצלחה וגם הקהל התאהב והעניק לו את הכינוי 'יו-יו'. יובטיץ' התאקלם.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

עתיד מזהיר

הרגע המכונן של יובטיץ' בפירנצה הגיע במשחק הגומלין של פלייאוף ליגת האלופות. המונטנגרי המוכשר נכנס כמחליף לאחר ההפסקה כשפיורנטינה בפיגור 1:0 מול ספורטינג ליסבון, ואחרי תשע דקות נעץ את השיוויון ברשתו של רוי פטריסיו ולמעשה העלה את הוויולה לשלב הבתים של ליגת האלופות (3:3 בסיכום שני המשחקים, פיורנטינה עלתה בזכות שערי חוץ). מכאן החל השחקן למצוא את הרשת בתדירות גבוהה והוסיף שערי ניצחון בליגה מול פאלרמו, סמפדוריה ובדרבי הטוסקני מול ליבורנו, אז הבקיע מהנקודה הלבנה והקדיש את השער לנשיא המתפטר אנדראה דלה-ואלה, אליו היה קרוב במיוחד. "בעונה הקודמת הוא הציג את כישוריו הרבים, אך זה הבליט בעיקר אותו. העונה הפעולות שלו משרתות את הקבוצה", הסביר מאמנו את השינוי.

יובטיץ' הפך לאקס פקטור של פיורנטינה. הוורסטיליות שלו איפשרה לפראנדלי לשלבו באגף ימין, מאחורי החלוצים או בשפיץ ("אני יכול לשחק בכל העמדות בהתקפה, חוץ מאגף שמאל – זה של אדריאן מוטו", טען המונטנגרי) והפסטיבל סביבו העביר הילוך. אפילו מנואל פלגריני, מאמן ריאל מדריד, הצביע ערב פתיחת ליגת האלופות על יובטיץ' כמי שלטעמו יהיה תגלית העונה. "יובטיץ' יהיה ההפתעה הגדולה של שלב הבתים", הפתיע הצ'יליאני את עיתונאי מדריד. "ראיתי אותו בפלייאוף והוא הרשים אותי מאוד. פיורנטינה עצמה היא בגדר תעלומה, אבל ליובטיץ' צפוי עתיד מזהיר".

פיורנטינה לא הייתה בכזו אקסטזה סביב שחקן אחד מאז שנות ה-80 המאוחרות, אז בחור צעיר בשם רוברטו באג'יו הגיע מוויצנ'זה וכבש את לבבות תושבי העיר הארכיטקטונית. ה'באג'יומאניה' מלפני שני עשורים עשתה קאמבק. הפעם תורה של ה'יו-יומאניה'. "אין לי מילים להודות לקהל שתמך בי מיום הגעתי ועודד אותי ללא הפסקה, גם כשהייתי פחות טוב", אמר יובטיץ' בראיון ל'קוריירה פיורנטינו'. "לקח לי זמן להתרגל לסגנון המשחק של הליגה האיטלקית ולאווירה במגרשים, אבל אלו חלק מחבלי הקליטה של העונה הראשונה. ידעתי שאתאקלם בסופו של דבר וגם השערים יגיעו, וזה רק מחזק את התחושה שלי, שההחלטה לבחור בפיורנטינה הייתה נבונה".

הכל נצבע ורוד עבור יובטיץ' מפתיחת העונה, רק ההשוואות החוזרות ונשנות לבאג'יו הטרידו את מנוחתו. "זו פעם ראשונה שאוהדים נותנים לי כינוי ואני אוהב את השם 'יו-יו', אבל הייתי מעדיף שלא ישוו אותי לבאג'יו אלא יתייחסו אליי כאל סטבן יובטיץ'", ביקש האליל החדש שהבהיר כי המודל לחיקוי עבורו הוא בכלל דיאן סאביצ'ביץ', קשרה של מילאן בשנות ה-90 (אז קרא לו סילביו ברלוסקוני: 'הגאון') וגדול שחקני מונטנגרו, העומד כיום בראש התאחדות הכדורגל של המדינה הצעירה.

בחור רגיל

בסופו של דבר ניאות יובטיץ' להסכים בחצי פה לאזכורים של שמו לצד באג'יו. היה זה בשבוע האחרון - כשלוח התוצאות בארטמיו פרנקי הראה "Fiona 2 – Liv 0", ובקהל היו מי שהתבדחו ואמרו שבכלל מדובר בליבורנו - לאחר שהמונטנגרי כבש את צמד השערים בניצחון של פיורנטינה על ליברפול בצ'מפיונס. ה'יו-יומאניה' הפכה בעקבות התצוגה המזהירה של יובטיץ' לתופעה כלל עולמית, כשבאנגליה דיברו על 'מסי המונטנגרי' ובתקשורת האירופית היללו ללא הרף את ילד הפלא החדש של הכדורגל העולמי. "אני יכול להגיד שזה היה המשחק הטוב ביותר בקריירה שלי, למרות שעדיין לא עיכלתי את מה שקרה על המגרש", הודה יובטיץ' ב'גאזטה דלו ספורט'. "באג'יו? טוב, אני מקווה שיום אחד אהיה אלוף גדול כמוהו".

הכוכב החדש של פיורנטינה לא נותן להצלחה לעלות לו לראש. "בסך הכל הוא בחור רגיל שגר עם המשפחה, מתראה מעת לעת עם החברה שקופצת לביקור מפודגוריצה ועוקב באדיקות אחר התוצאות של פרטיזן", גילה חבר קרוב של יובטיץ'. "רק הפורשה שחונה בחצר ביתו מסגירה את מעמדו, ואולי גם הפריזורה". בכלל, שיערו המקורזל של המונטנגרי שמזכיר לאוהדי פיורנטינה את בריאן מיי, גיטריסט להקת קווין, הפך לסמלו המסחרי. "הזמנו עוד פאות לקראת המשחק מול לאציו, אבל לא בטוח שיהיו מספיק", אמרו בחנות המזכרות של המועדון, שם פאות החיקוי של יובטיץ' נחשבות למוצר המבוקש בשבועות האחרונים.

בסרביה, שם נקשר בעבותות לפרטיזן בלגרד, וכמובן במולדת מונטנגרו, עוקבים בעניין אחר הקריירה המשגשגת של יובטיץ' ומקווים שהזינוק המטאורי לא יזיק לעתידו. "אני מכיר אותו בעיקר מפרטיזן, שם הוא תיפקד כמקצוען אמיתי חרף גילו הצעיר, ואני בטוח שכל המחמאות לא יסנוורו אותו", גורס פרשן הכדורגל הסרבי, איבן גולאץ'. "כל ההשוואות האלה למסי, לרוני או לבאג'יו לא לרוחי. צריך להתייחס אליו כאל יובטיץ', לתת לו זמן להראות שלא מדובר באפיזודה חולפת, והוא מבחינתו מוכרח להמשיך בפיורנטינה. הוא טכני להפליא, יש לו בעיטה חזקה בשתי הרגליים והוא לא מפחד מעימותים פיזיים. הוא רק צריך ללמוד לשחרר את הכדור בזמן".

בעקבות השערים לרשתו של פפה ריינה טוענים מומחים כי מחירו של יובטיץ' האמיר לכדי 25 מיליון יורו, מה שלא מרתיע את מנצ'סטר יונייטד, מילאן ויבנטוס מלהביע עניין. ליובטיץ' חוזה עד 2013 בפיורנטינה, שם לא מתכוונים לתת לו לעזוב בקרוב וצפויים להציע לו חוזה משודרג. העילוי הצעיר מרמז בינתיים כי ימשיך בפירנצה, וגם סאביצ'ביץ' בטוח כי זהו הצעד המתבקש. "אני בטוח שהוא יקבל הצעות מפתות מקבוצות גדולות יותר בקיץ הבא, אבל הדבר הטוב ביותר עבורו יהיה להישאר למספר שנים בפיורנטינה ולהתפתח יחד עם הקבוצה", אמר יו"ר ההתאחדות. "הוא חייב להישאר צנוע ולהמשיך בעבודה הקשה, כי יש לו את כל מה שנחוץ כדי להיות אחד הגדולים בעולם. פראנדלי עובד איתו בצורה המושלמת ונותן לו דקות משחק במינון הנכון – כך ראוי לעשות עם שחקן צעיר".

שחקן פיורנטינה סטבן יובטיץ' חוגג עם ג'אנלוקה קומוטו. רויטרס
הושלם תהליך היו-יו-מאניה. יובטיץ' חוגג מול ליברפול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully