וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכבי תל אביב – כל ההפסדים

מה הפער בין ההצהרות של פדרמן בטלוויזיה לגירעון האמיתי? כמה כסף הזרימו הבעלים מכיסם כדי לכסות את ההפסדים בשנים האחרונות? ושאלת השאלות: כמה מרוויח אלי דריקס? המספרים שמרכיבים את מכבי תל אביב, כתבה שנייה בסדרה

קבוצה מפסידה או רווחית?. אסור להשתמש
קבוצה מפסידה או רווחית?/אסור להשתמש

האם מועדון הכדורסל המכניס בעולם מחוץ ל-NBA הוא עסק רווחי? רחוק מכך. הדו"חות הכספיים המלאים של מכבי תל אביב, שהגיעו לידי וואלה! ספורט ו"גלובס", מציגים תמונה פיננסית עגומה למדי מבחינת בעלי הקבוצה. בשנים האחרונות, עם ריבוי הכישלונות על הפרקט, נאלצו הבעלים להזרים כספים רבים לקופה לצורך כיסוי חובות.

באיזו רמת הפסדים מדובר? ובכן, העונה האחרונה אותה הצליחה הקבוצה לסיים ברווח הייתה עונת 2005/06, עם ההגעה לפיינל פור בפראג – עונה שבסיומה נרשם פלוס של 4,559,000 ש"ח בשורה התחתונה. בפרספקטיבה רחבה יותר, מדובר היה בעונה יוצאת דופן, שאולי גרמה לבעלים להאמין שמועדון ספורט המנוהל כהלכה יכול להתברר כעסק רווחי.

אולם בעונות הבאות ההנחה הזו התרסקה לרסיסים, כאשר המועדון החל להפסיד סכומי עתק. הסכום שנשאר בקופה בתום עונת 2005/6 התאדה בתוך 12 חודשים: עונת 2006/7 של נוון ספאחיה הסתכמה בהפסד כולל של 4,643,000 שקלים עבור מכבי. על פי הדו"חות הפנימיים, גם עונת 2007/8 של הצמד קטש-שרף הסתיימה עם מינוס כבד בבנק, של 6,568,000 ש"ח בדיוק.

דו"ח רווח והפסד במכבי תל אביב בארבע השנים האחרונות. אסור להשתמש
הפער בין האדום לירוק רק גדל השנה/אסור להשתמש

גרעון 2008/9 – לכל הפחות 2.7 מיליון דולר

במכבי טרם גיבשו את הדו"ח המסכם של העונה החולפת, אך כבר כעת ברור כי היא צפויה להסתיים בהפסד שיא: למעלה מעשרה מיליון שקל. ב-3 באפריל השנה התארח דייויד פדרמן ב"יציע העיתונות", ומיהר להצהיר כי "בניגוד לכל הפרסומים, ההפסדים בעונת 2008/9 יעמדו על 1,385,000 דולר". עוד הוסיף פדרמן וחשף כי "התקציב עמד על 20,124,414 דולר".

אולם מהתכתבויות פנימיות בין אנשי הפיננסים של המועדון עולה תמונה אחרת. כבר בדצמבר 2008, לאחר החלפתו של אפי בירנבוים בפיני גרשון, התרה דורון לב, חשב הקבוצה, כי הגירעון עומד על כ-1.7 מיליון דולר, וכתב כי "השינויים שקרו מביאים ליתרה שלילית של כ-20 מיליון ש"ח בבנק בסוף העונה". את הסכום הזה נאלצו הבעלים לכסות. מאז אותה התכתבות מסוף 2008, וזאת ידע היטב גם פדרמן, רשמה מכבי הפסד של כמיליון דולר נוספים – הכסף שנכנס לקופה מערוץ 10 התברר כנמוך משמעותית מהמצופה, ובנוסף המשיכה הקבוצה לצרף שחקנים.

יחד עם צירופם של די בראון (עלותו למועדון: 338,000 דולר), ארון מגי ורביב לימונד, תפח הגירעון וגדל. לוואלה! ספורט ול"גלובס" נודע כי הגירעון מהעונה החולפת עומד לכל הפחות על 2.7 מיליון דולר. מדובר בסכום שכבר כוסה על ידי הבעלים בשבועות ובחודשים האחרונים, בהתאם לחלקם היחסי בקבוצה. עם זאת, יש להדגיש כי דו"חות סופיים המסכמים את העונה טרם הועברו לידי כל הבעלים, וייתכן כי בסיכומו של דבר הגירעון אף יתברר כגבוה יותר. כשפדרמן התראיין ב"יציע העיתונות", הנתונים הללו כבר היו ידועים לאנשי הקבוצה.

דייויד פדרמן מבעלי מכבי תל אביב. ברני ארדוב
הצהרות לחוד, מציאות לחוד? פדרמן/ברני ארדוב

פיינל פור 2006 – הפסד של חצי מיליון שקל

האם ההפסדים הכבדים הם תופעה של העונות האחרונות בלבד? בהחלט לא. גם בשנים שבהן התנהלה מכבי בצניעות יחסית והעמידה תקציבים של 10-11 מיליון דולר, ההפסדים נערמו. לדוגמה, בפרוטוקול מישיבת דירקטוריון מעונת 2002/3 – עוד בטרם רכש רענן כץ את חלקו במכבי, והרבה לפני תקופת הכסף הגדול – נכתב כך: "ניתן הסבר לגבי הגירעון התקציבי ב-31.5.03 בסך של כ-2.5 מיליון דולר... מצב התזרים קשה ביותר, ולפיכך יש לבצע את ההזרמה של בעלי המניות בהיקף של כ-2 מיליון דולר לא יאוחר מחודש נובמבר (בתוך עשרה ימים)...".

מי שסבור כי העונות של מכבי מבחינה פיננסית תלויות בסוגיית ההעפלה לפיינל פור האירופאי – הרי שמדובר בהנחה שגויה. מבחינה כלכלית, גם העפלה אל אירוע השיא של היורוליג אינה בהכרח טומנת בחובה רווחים גדולים. ניתן לקחת כדוגמה את עונת 2007/8, העונה האחרונה בה העפילה מכבי לפיינל פור: מהאירוע שנערך במדריד הכניסה מכבי 2,127,000 שקל, אולם ההוצאות שלה מאותו סוף שבוע עמדו על 2,087,000 שקל. כלומר, מעבר לעניינים ערטילאיים כמו פרסטיז'ה וכיוצ"ב, כל האירוע הניב למכבי רווח של 40 אלף שקל בלבד. הפיינל פור שקדם לו – פראג 2006 – הסתיים בצורה גרועה הרבה יותר: מכבי הכניסה בזכותו 1,241,000 מיליון שקל, אך הוציאה 1,741,000. סך הכל, הפסד של חצי מיליון שקל.

והנה עוד נתון מעניין שעולה למכבי מיליונים רבים בכל עונה: עמלות לשחקנים ופיצויי שחקנים. ב-NBA, למשל, נהוג כי השחקן הוא זה שמפריש לסוכן את העמלה משכרו שלו, אך מכבי היא זו שמשלמת ישירות לסוכנים. בעונת 2006/7, עונת תחנת הרכבת של ספאחיה, שולמו לסוכני שחקנים ועבור פיצויים סכום אדיר של 3,983,000 שקל. במילים אחרות, מיליון דולר לסוכנים ולפיצויים שונים; סכום המקיים בכבוד קבוצה בליגת העל.

סנטר מכבי תל אביב ניקולה וויצ'יץ' נשמר על ידי פורוורד צסק"א מתיאס סמודיש. יותם רונן
הבילוי הזה לא יצא זול בכלל. וויצ'יץ' מול צסק"א בגמר 2008 במדריד/יותם רונן

אלי דריקס - 543,600 שקל

מתברר שהאצבע של מחלקי השכר במכבי קלה על ההדק לא רק כאשר מדובר בשחקנים שאמורים לייצג את המועדון על המגרש, אלא גם בכל הקשור לתומכי הלחימה (הצוות המסייע) – עובדי המנהלה. בעונה האחרונה העסיקה מכבי 56 עובדים בשכר, מתוכם 22 אנשי מנהלה (כספים, מכירות, שיווק, חנות וכו'). המחלקה הכבדה ביותר היתה מחלקת המנהלה, בה הועסקו שישה אנשים בעלות שכר שנתית כולל של 1,309,400 שקל. המשתכרים הבכירים היו המנכ"ל, אלי דריקס, בעלות שנתית של 543,600 שקל (עלות מעביד), ולצידו הדובר ניצן פררו, שעלה למועדון בשנה החולפת 345,000 שקל. בשנה הבאה, אגב, צפויים השניים לזכות בשדרוג נאה: עלותו של דריקס תגיע לכדי 571,200 ש"ח; עלותו של פררו תגיע ל-391,200 ש"ח.

מחלקה נוספת בה מחולקות משכורות נדיבות לא פחות היא מחלקת הפיננסים. בשנים האחרונות עמד בראשה החשב הוותיק ציון נתן, שנדחק החוצה בידי פדרמן בשנה שעברה. אל המחלקה הזו, שנחשבת בעיני גורמים במכבי ל"בייבי של דייויד", צורפו במקומו של נתן שני אנשי מקצוע - רו"ח שרון בנדל, וחשב נוסף, דורון לב, רכש אישי של פדרמן, שעבד גם בפטרוכימיים שבשליטתו של איש העסקים.

אגב רכש של פדרמן - לא מעט הקבלות אפשר למצוא בין האנשים החדשים במכבי לבין ההשתלטות של פדרמן על המועדון והנחתת אנשיו בעמדות המפתח. מלבד דורון לב, גם רו"ח אריה שרוני, שהובא לפני כשנה וחצי כמבקר חיצוני למועדון, במקרה מועסק גם כמבקר פנימי בחברת כרמל אולפינים בע"מ, שפדרמן הוא כידוע יו"ר מועצת המנהלים שלה. זאת ועוד: במהלך ההתכתשות האחרונה בין פדרמן לכץ, גייס הראשון את משרד עו"ד ברקמן, וקסלר, בלום ושות', שאחד מהלקוחות הגדולים שלו הם מפעלי הפטרוכימיים שבבעלות פדרמן.

המחלקות התומכות במכבי תל אביב. אסור להשתמש
שימו לב לעלות השכר הכוללת של כל המחלקות התומכות/אסור להשתמש

אבל נחזור לענייני מחלקת הפיננסיים. החשב ציון נתן, שפוטר לאחר 19 עונות במועדון, זכה להסכם עזיבה נדיב – במשך שנתיים הוא אמור לקבל חצי משכרו החודשי. בסך הכל, עלות הפיצויים השנתית לנתן מסתכמת ב-270,000 שקל בשנה, או 540,000 בסה"כ. שרון בנדל עלתה למועדון בשנה החולפת 540,000 ש"ח, ואילו עלותו של דורון לב הסתכמה ב-210,000 ש"ח. בסך הכל הסתכמה עלות השכר של המחלקה הפיננסית במכבי בשנה שעברה ב-1,240,833 שקל.

העניין עם דורון לב סבוך יותר. במזכר שהוצג בפני חברי דירקטוריון מכבי, נכתב כי עלות שכרו החודשית של לב, שעובד במכבי במשרה חלקית, היא כאמור 210,000 שקל בשנה. אלא שמדו"ח נוסף, המסכם את תנאי העובדים בעונה הקרובה, עולה כי שכרו של לב אמור לזכות לשדרוג פנטסטי של למעלה מ-70%, לכדי עלות שנתית של 360,000 ש"ח. בסך הכל מסתכמת עלותה הצפויה של המחלקה הפיננסית במכבי בעונת 2009/10 בסכום של 1,298,189 שקל – עלייה של 4% לעומת העונה שעברה.

המעניין הוא שבעוד המחלקה הפיננסית הולכת ותופחת, הדבר מתרחש במקביל לתוכנית קיצוצים נרחבת שהחלו לגבש במועדון. על פי התוכנית, שאמורה לצאת לדרך בעונה הקרובה (2009/10), חרב הקיצוצים כמעט ולא תפסח על אף גורם במועדון, לרבות שחקנים בכירים ואנשי הצוות המקצועי.

תוכנית הקיצוצים המלאה, לצד צפי שכר העובדים הבכירים לעונת 2009/10, ייחשפו כאן בכתבה הבאה.

תגובת מכבי תל אביב טרם נמסרה. דיוויד פדרמן סירב להגיב.

ohad@walla.net.il

אלי דריקס מנכ"ל מכבי תל אביב אפי בירנבוים מאמן שמעון מזרחי יו"ר. ברני ארדוב
האם הוא מספק את הסחורה? דריקס/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully