וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש גוטמן אחר?

20.12.2008 / 11:20

החילופים פתאום התקפיים, העוזר לראשונה דומיננטי, המהפכות בסגל מינוריות. האם באמת אנו עדים לגוטמן חדש? לגוטמן שלמד מטעויות וחזר להתמודד על התואר עם הפועל ת"א, דבר שלא עשה מאז 1999

15 במארס 2008. אצטדיון בלומפילד. הפועל תל אביב, אז בעיצומם של קרבות תחתית, ירדה להפסקה בפיגור 1:0 במשחק על שש נקודות מול בני יהודה. הקבוצה נראתה רע והשחקנים ציפו לשטיפה. אלי גוטמן, שסבל באותו ערב מכאבי גב חזקים עקב פריצת דיסק, נכנס לחדר ההלבשה, אמר שני משפטים והתיישב בקצה החדר. את היוזמה תפס עוזרו, יוסי אבוקסיס. בעצבנות חבט אבוקסיס בשולחן, זרק כסא והרעים בקולו על השחקנים. המסר עבר. הפועל עלתה למחצית השנייה בטירוף, ניצחה 2:3 והמשיכה עד הבטחת ההישארות בליגה.

אפשר לראות בסיפור הזה כמעין חותמת לסוגיית גוטמן. הרי מדובר באחד האנשים שהוגדר ותויג כקשוח, הטקטי, המחושב והקר בכדורגל הישראלי. פרפקציוניסט חסר פשרות. התזוזה הצידה באותה נקודה, גם מעמדת "האיש הרע", היא לא דבר של מה בכך עבור גוטמן ומעידה על שינוי.

בכלל, בשבועות האחרונים אפשר היה לחוש בגוטמן אחר. נינוח, רגוע, מחייך, מבצע חילופים התקפיים ויוזם להכריע משחקים. הניצחונות בטדי ובדרבי והיכולת מול מכבי חיפה בישרו על שובו של המאמן האחרון שהביא אליפות לקבוצה קטנה – הפועל חיפה, תוך שינוי בלא מעט הרגלים שהרסו אותו מאז 1999. בין לילה, קצת אחרי שהתבכיין על בניית הסגל שלו בקיץ, נראה היה שפתאום נולד לנו גוטמן חדש. גוטמן שונה. גוטמן ששוב רץ לאליפויות.

אלא שאז הגיעה השבת האחרונה. חילוף שיכול להיתפס כהגנתי ביתרון 0:1, טעות שיפוט שהובילה לספיגת שער שוויון דרמטי ומתקפה בכיינות חסרת תקדים על הקוון בסיום ה-1:1 הביתי מול קרית שמונה, שהרחיק את האדומים תשע נקודות מחיפה. מעבר לתוצאה, קשה שלא היה לצאת מהמשחק הזה עם שאלה גדולה: האם אותו ריח של שינוי היה אמיתי? האם באמת מדובר בגוטמן חדש. גוטמן שונה. גוטמן ששוב רץ לאליפויות.

מונצ'ר: אני מעריך אנשים שתמיד הולכים עם הקו שלהם

בכל הקשור לשיטת המשחק, קל למצוא קוויי דמיון בין הפועל תל אביב הנוכחית לבין קבוצות שאימן גוטמן בעבר. חלוץ רחבה קלאסי, שני קשרים/חלוצים שמשחקים בכנפיים, שני קשרים אחוריים חסונים שמנווטים את המשחק ומגנים שתוקפים מהאגפים. תחשבו על באר שבע, הפועל חיפה, בית"ר ירושלים, הפועל פ"ת ונתניה.

"גוטמן שבוי בקונספציה שקודם כל חשוב משחק ההגנה", מנתח איציק אהרונוביץ', פרשן הכדורגל החיפאי, ששיחק תחת המאמן בשלהי הקריירה ושימש כעוזרו בצפרירים חולון ובבית שאן. "הוא לא עושה הנחות, גם לא לעצמו. כל שחקן, כולל החלוץ המרכזי, עושה הגנה. השחקנים על הקווים שומרים את המגנים של היריבה. אין אצלו מצב ששחקן לא ממושמע טקטית. לזכותו ייאמר, שהוא לא מסוג המאמנים שחושבים שהם המציאו את הכדורגל".

"אלי הוא מאמן ואדם סיסטמתי ולא שונה מבעבר", מוסיף אברי מונצ'ר, מאמן הכושר של הפועל חיפה בכדורגל ומכבי חיפה בכדורסל ומי שעבד במשך שנים רבות עם גוטמן. "לא סתם מכנים אותו 'הגרמני'. זה עניין של אופי וגישה. הכיוון המקצועי שלו קבוע לאורך שנים. אני מעריך אנשים שתמיד הולכים עם הקו שלהם".

אהרונוביץ' מעלה נקודה נוספת: "גוטמן הוא אסטרטג ואדמיניסטראטור מהרמות הכי גבוהות. הוא המאמן הטוב בארץ בהעברה והדגמה של אימון ויכול לדעת היום מה יקרה בעוד ארבעה חודשים, אבל יש הבדל בין מאמן כזה לאחד שעושה שינויים תוך כדי משחק. פעם לא היה לו את זה, אבל בהפועל רואים את השדרוג. למשל, במשחק בחיפה גוטמן הכניס את בן לוז במקום אביחי ידין מיד כשאלישע לוי הוציא את בירם כיאל. הוא הורה לגיל ורמוט להיכנס למרכז המגרש, וכך הפועל נטרלה את ג'ון קולמה. אחרי כמה דקות לוז גם כבש. זה השוני מהחילופים ההגנתיים שהוא היה עושה בעבר. אם גוטמן בא כדי לנצח בחיפה, זה השינוי הגדול שחל בו".

הנקודות האלה יכולות לתת הסבר לניהול המשחק מול קרית שמונה. במצב של 0:0, גוטמן שלח למשחק את לוז וטלקיסקי והפך את השיטה ל-4:4:2. כשהפועל עלתה ליתרון, המאמן חזר לשיטה הישנה, המוכרת והאהובה עליו על ידי הכנסתו של ידין במקום לאלה. אלא שהפנדל המפוקפק שקיבלו האורחים קלקל את התכניות. אחר כך באה המתקפה. "לא אהבתי את היהירות של הקוון, הזלזול שלו כשלעס לנו מסטיק בפנים", התבטא גוטמן בפני מקורביו בסיום. הכעס שלו, כפי שבא לידי ביטוי בראיון תוקפני לטלוויזיה, נבע מ"אובדן שש נקודות בגלל טעויות של קוונים". שש נקודות איתן העונה של הפועל הייתה נראית אחרת.

מקורב: גוטמן מכשיר את אבוקסיס להיות המאמן הבא של הפועל

כשעבד בנתניה, וגם בקבוצות אחרות, היה קולו של גוטמן מרעיד את האצטדיון במהלך אימונים: "לחזור לעמדות", היה צועק ולא מתבייש לעצור את האימון ולתת בראש לשחקנים סוררים שלא ממלאים הוראות טקטיות, כמו למשל איתי שכטר וערן לוי. האחרון, שוחרר מהקבוצה לאחר משחקים ספורים בלבד. המשמעת הטקטית, כאמור, היא עיקרון על בשיטה של גוטמן כמאמן. "גוטמן אדם חד וברור. הוא נותן לשחקן להבין שהוא לא מרוצה ממנו, נותן לממונים עליו להבין את זה ולא פעם נוקב בשם של שחקן ספציפי שהוא רוצה להביא במקומו", סיפר אחד ממקורבי המאמן.

בהפועל תל אביב, לטענת גורמים בקבוצה, העניין השתנה. "אין יותר מדי צעקות על שחקנים באימון", אמר השבוע אחד האוהדים המוכרים של האדומים. אחת הסיבות לנושא הזה היא יוסי אבוקסיס. לשניים חיבור חזק מאוד ושוררים ביניהם יחסי חברות. הקשר הטוב התחיל עוד כשגוטמן אימן את אבוקסיס בבית"ר ירושלים. כשנקרא המאמן אל הדגל בבלומפילד, לאחר פיטוריו של גיא לוזון, שניסה לפגוע במעמדו של אבוקסיס, הוא ידע את מי לשמור קרוב. כך, לראשונה בקריירה שלו, עובד גוטמן עם עוזר מאמן דומיננטי וחזק לצידו.

החיבור הזה עושה טוב לשניהם. אבוקסיס לוקח על עצמו את תפקיד הרס"ר, צועק כשצריך ונותן בראש לשחקנים כשצריך. גוטמן מתפנה לעסוק בכדורגל ומשדר יותר שקט. דוגמאות מן העבר לא חסרות. הקריירה של גוטמן לוותה בסכסוכים מתוקשרים עם שחקנים: אלון מזרחי בבית"ר ירושלים ולירן שטראובר במכבי נתניה הם דוגמא קטנה.

בהפועל תל אביב, העניינים מתנהלים אחרת. עומרי קנדה שעבר עבירת משמעת חמורה, הושעה למשחק אחד, ננזף בדיסקרטיות וחזר לפעילות. "המצב החברתי בקבוצה הוא הכי טוב שהיה פה שנים. יוסי מאזן אותו ומשחרר אותו. הוא גם עזר לו להיפתח", אומר אותו אוהד. בסביבתו הקרובה של גוטמן מוסיפים כי למאמן יש ביטחון עצמי לעבוד עם דמות חזקה כמו אבוקסיס וכי מטרתו היא: "להכשיר את יוסי להיות מאמן הפועל תל אביב בעתיד".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

גוטמן: המטרה העונה היתה להישאר בליגה

כמה שבועות לפני שפוטר ממכבי נתניה, הגיע גוטמן לאירוע פרטי בו נכחו גם אנשי המועדון. במהלך הערב אמר המאמן לאחד מחברי ההנהלה: "אני רוצה להעיף מפה שחקנים", ונקב בשמות בכירים כמו שטראובר, אופיר חיים וזנו בונדאה, אותו הביא בעצמו לקבוצה. בנתניה לא אהבו את הדרישות החוזרות ונשנות לבצע שינויים בסגל. דניאל יאמר לא שש לפתוח שוב ושוב את הכיס, לשחרר שחקנים ולצרף חדשים במקומם, והפיצוץ היה עניין של זמן. העובדה כי גוטמן נשאר מקורב לאייל ברקוביץ' היוותה עבורו פצצת זמן מתקתקת, שהתפוצצה ברגע שליאמר, שלא במפתיע, נשרף הפיוז.

בכלל, ברוב קבוצותיו אהב גוטמן לבצע שינויים רבים בסגל גם במהלך העונה. הסיבה לכך נובעת מהרצון שלו להעמיד קבוצה בדמותו, שתשחק את הכדורגל שלו. אלא שהקדנציה השנייה שלו בקפריסין, בא.א.ל לימסול, ביגרה אותו. גוטמן נקלע לסיטואציה בה הוא ושחקניו לא קיבלו משכורות תקופה ארוכה. בקפריסין אין בקרת תקציבים ואין עם מי לדבר במצבים כאלה. זו אחת הסיבות שגוטמן קיבל על עצמו את המצב הלא ברור בהפועל של תחילת העונה.

הלקח מבחינתו נלמד, הוא למד להתפשר גם כאשר הוא לא לגמרי מרוצה ממצבת השחקנים שיש לו, וזו נקודה נוספת בה חל בו שינוי. הסיום הקשה בקפריסין היה עוד נדבך בתהליך ההתבגרות שבעצם מביא למסקנה שאכן חל שינוי. "הוא אדם שברגע שמרעיפים עליו אהבה, הוא מחזיר כפליים. מבחינת דרישות ופרפקציוניסטיות, ככל שהוא מתבגר – הוא נרגע", אמרו בסביבתו.

"האהבה שלי והנאמנות שלי להופעל תל אביב הביאו אותי למצב שגם בתחילת העונה, כשמוני לא היה, והבנו שאנחנו הולכים לעונה בה המטרה תהיה להישאר בליגה, לא חשבתי על עצמי. ידעתי שאני נשאר כאן", אמר השבוע גוטמן, כשנתבקש על ידי וואלה! ספורט להתייחס לנושאים שפורטו. לגבי היחס לשחקנים אמר: "אני משתדל לתת לשחקנים שקט. כשצריך דיסקרטיות, יש, כשצריך אבהות, יש, וכשצריך לתת בראש, נותנים בראש".

אהרונוביץ': אם גוטמן יסיים 2-3, זו תהיה עונה גדולה

ובכל זאת, למרות האידיליה והחיבור הטבעי בינו לבין מועדון בדמות הפועל תל אביב, משהו חסר. גוטמן זכה במהלך הקריירה שלו להישגים בלתי מבוטלים – אבל לא אימן קבוצה שנאבקה על האליפות מאז הפועל חיפה של 1999, להוציא אולי את העונה בטדי, בה עזב כשהקבוצה הייתה במקום השני. הקבוצה הנוכחית שלו אמנם נראית טוב, אבל חסרת יציבות ובגרות, שגרמו לה לאיבוד נקודות מול קבוצות קטנות, וכן סובלת מסגל קצר.

ערב היציאה לפגרה, ממוקמת הפועל תל אביב במקום השלישי עם 22 נקודות, 9 פחות מחיפה. בשבועות האחרונים סומנו האדומים כאלטרנטיבה למכבי חיפה לפחות מבחינת היכולת, אלא שנראה שלקבוצה חסר קילר אינסטינקט. האם הפועל ת"א מסוגלת להיאבק על האליפות עוד העונה?

אהרונוביץ' סקפטי: "קשה לי להאמין. הם שווין מקומות 2-3. מכבי חיפה עדיין לא מציגה את היכולת האמיתית שלה ויש גם את בית"ר ירושלים. אם גוטמן יסיים 2-3, זו תהיה עונה גדולה מבחינתו. אין לו 'סטאר קוואליטי' בקבוצה. אין לו שחקן כמו יניב קטן שיעשה את ההבדל. כקבוצה הם טובים מאוד, בבודדים חסר את השחקן שגם ביום רע יביא ניצחון".

מונצ'ר מסכים: "אני חושב שגוטמן מוציא מים מהסלע. לא נראה לי שהפועל מסוגלת להיאבק עם מכבי חיפה ואפילו בית"ר ירושלים על האליפות. אין להם את הכלים, חסרים להם 2-3 שחקנים משמעותיים שיעשו את השינוי". גוטמן התייחס אף הוא לנושא ואמר: "אין מה לדבר על זה לפני סוף הסיבוב השני. כרגע, חובה עלינו לתקן את הטעויות מהסיבוב הראשון ולשמור על יציבות. ברגע שזה יקרה, אני אענה על השאלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully