וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי לא מפחד מויסלה קרקוב?

1.7.2008 / 15:15

עיר מדהימה על גדת הנהר, אוהדים אנטישמים ואלימים, ובניטז הפולני על הקווים. גם ויסלה קרקוב מחפשת כניסה היסטורית לצ’מפיונס. הכירו את יריבת בית”ר ירושלים

מרטין הוא אוהד שרוף של ויסלה קרקוב, שמנהל באר בעיר, סמוך לאצטדיון. בבאר אפשר למצוא סמלים אנטישמיים וסממנים נאצים. "זה לא רע כמו שזה נראה, אבל אני משתדל להוריד את הסמלים הגרועים ביותר. אני אנטי-פאשיסט וסקינהד באותו זמן. לויסלה יש קבוצה קטנה של 40 אוהדים אלימים שמסתובבים עם סכינים", אמר מרטין לתקשורת הפולנית, והציג את הרע שבאוהדי ויסלה קרקוב. לאוהדי בית"ר שייסעו לפולין מומלץ, להתרחק מהבאר הספציפי.

ויסלה קרקוב נוסדה לפני יותר ממאה שנה, בשנת 1906, על ידי דוקטור תומאש קונצ'ינסקי, שהקים ארבע קבוצות שונות בעיר והזמין להן תלבושות מיוחדות מאנגליה הרחוקה. בתוך שנה התאחדו כל ארבע הקבוצות, ונוסדה ויסלה, שקרויה על שם הנהר הידוע שחוצה את פולין ונשפך לים הבלטי, ועל אחת מגדותיו, שוכנת העיר קרקוב.

קרקוב היא העיר השלישית בגודלה בפולין, ובין המאה ה-11 ל-16 הייתה גם עיר הבירה של המדינה, ונחשבת לעיר עתיקות מדהימה ביופיה. קרקוב הייתה בירה של קהילה יהודית גדולה ומשגשגת בת למעלה מאלף שנים. במהלך מלחמת העולם השניה, רדפו הנאצים את 60 אלף יהודי העיר. רובם גורשו למחנות ההשמדה, והמיעוט שנשאר נכלא בגטו קרקוב המפורסם, שיושביו חוסלו שנתיים לסוף המלחמה. בסוף המאה ה-20 השקיעו ראשי העיר כספים רבים בשיפוץ ושיקום הרובע היהודי בעיר, שכולל כיום גם אנדרטה לנרצחים בשואה.

כיום, קרקוב נחשבת כמרכז מדע, תרבות ואמנות ואטרקציה חשובה לתיירות פנים וחוץ, והוכרזה כאתר מורשת עולמית. אוהדי בית"ר, היכונו, יש מה לראות.

ויסלה באירופה

ויסלה קרקוב היא קבוצה בעלת ניסיון עשיר באירופה, אך מעולם לא השתתפה בליגת האלופות. ההישג הגדול ביותר של הקבוצה באירופה הוא רבע גמר הגביע האירופאי (כיום גביע אופ"א) בשנת 1979. בויסלה עוד זוכרים את האכזבה הגדולה מלפני שנתיים. הקבוצה ניצחה במשחק הראשון 1:3 את פנאתינייקוס בסיבוב השלישי בצ'מפיונס ליג, אך הפסידה בהארכה 4:1 במשחק השני לאחר שערוריית שיפוט גדולה. גם קודם לכן הגיעה ויסלה לסיבוב המוקדמות השלישי והודחה על ידי ריאל מדריד ואנדרלכט. גם השנה, באופן טבעי, במועדון שמו למטרה להעפיל לראשונה לליגת האלופות. לצערם, גם בבית"ר.

בעונה שעברה שיחקה הקבוצה בגביע אופ"א. היא הדיחה את מטרסבורג האוסטרית והיראקליס היוונית בדרך לשלב הבתים, שם השיגה שלוש נקודות בניצחון הביתי 1:3 על פ.צ באזל, יחד עם הפסדים לבלקבורן, נאנסי ופיינורד.

אליפות קלילה

בעונה שעברה ויסלה זכתה באליפות בקלילות, עם 77 נקודות (מתוך 90 אפשריות) ובהפרש של 14 נקודות על פני לגיה וארשה השניה. ויסלה כבשה 68 שערים, ספגה 18 בלבד והפסידה רק פעם אחת כל העונה. השחקנים הבולטים בסגל הם החלוץ פאבל ברוזק, מלך השערים של הליגה הפולנית עם 23 שערים, והקשר מארק זיינצ'וק שכבש 16 שערים.

בויסלה משחקים שני שחקנים מסגל נבחרת פולין שהשתתפו ביורו האחרון, הבלם אדם קוקוז'קה והקשר וויצ'ה לובודזינסקי. גם השוער הראשון, מריוש פבאלק, נכלל בסגל המורחב של הנבחרת.

ויסלה איבדה בקיץ שניים מהכוכבים הגדולים שלה. קשר הנבחרת, דריוש דודקה, שחתם באוקזר הצרפתית, והחלוץ רדוסלאב מטוסיאק, שחוזר להירנביין ההולנדית, ממנה היה מושאל. השחקן המרכזי שצורף לקבוצה בחלון ההעברות הוא מגן נבחרת סלובקיה, פיטר שינגלאר, שנרכש מסלובן ליברץ.

ויסלה החזירה לסגל מהשאלות את הקשר, קונרד גולוש, החלוץ פטריק מלצ'קי, הקשר הרומני נורבר וארגה וכן קודם החלוץ תומאש דוידובסקי, ששיחק בקבוצת המילואים.

בסגל של ויסלה נמצאים מספר זרים: מגן נבחרת קוסטה ריקה ג'וניור דיאז, השוער המולדבי איליה צ'באנו, הקשר הארגנטינאי מאורו קנטורו (בעל האזרחות הפולנית) והמגן הברזילאי קלבר. גם קשר הנבחרת הצעירה של צ'כיה, תומאש יירשאק, נכלל בסגל.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

בניטז הפולני

המאמן הוא מצ'ייה סקורזה, שנחשב לאחד מהמאמנים המבטיחים של הכדורגל הפולני. סקורזה, רק בן 36, בקושי התנסה כשחקן, ושיחק בקבוצות נוער קטנות בלבד. ההתפתחות שלו כמאמן היא מטאורית והוא כבר מכונה בפי העיתונאים "בניטז הפולני". בעונתו הראשונה בויסלה הביא סקורזה את הקבוצה לשלב הבתים של גביע אופ"א, לראשונה בהיסטוריה של הכדורגל הפולני.

סקורזה אימן שתי קבוצות פולניות והגיע איתן להישגים נאים, לפני שהגיע לויסלה. הוא נחשב למאמן טקטי מאוד שדוגל במשמעת חזקה, ולא חושש להתעמת עם שחקנים בכירים בקבוצה ולהוציא אותם מהסגל גם לקראת משחקים חשובים, כאשר גם ביקורת ולחץ מאוהדים לא מזיזים אותו מעמדתו.

"הכי גרוע שיכול להיות"

בפולין, בשפת האוהדים, מכונה קרקוב "עיר הסכינים", וזאת משום שבשלוש השנים האחרונות נרצחו שמונה אוהדים בדקירות. אגב, אוהדי היריבה הגדולה של ויסלה קרקוב, קרקוביה קרקוב, מכנים עצמם "ג'וד גאנג", כלומר "הכנופיה היהודית".

משחקי הדרבי ביניהם נגררו לא פעם לאלימות קשה. היריבות היא מרה והדרבי מכונה "מלחמת הקודש". בעוד אוהדי קרקוביה מזדהים כיהודים, חלק מאוהדי ויסלה מתגאים בסממנים ניאו נאצים, כמו שניתן לראות בסרטים שונים ברחבי הרשת.

ביום של דרבי, קרקוב שקטה, והתושבים מסתגרים בבתיהם, לא יוצאים לקניות ולא לטייל ברחוב. המשטרה נערכת בכוחות מתוגברים להתמודד על הפמגשים האלימים בין שני מחנות האוהדים. אוהדי ויסלה קוראים לאוהדי קרקוביה: "יהודים", ואלה מחזירים ב"כלבים", זכר לשנים הרבות בהן נשלטה ויסלה על ידי המשטר הקומוניסטי בפולין.

הרוב הגדול של אוהדי ויסלה הוא שפוי. בפולין נטען כי בעית הגזענות בויסלה פחותה מאוהדי לגיה וארשה, למשל. אבל, לקבוצה היסטוריה של תלונות על רקע גזעני. במשחק גביע אופ"א מול בלקבורן, טען בני מקארתי הדרום אפריקאי, שספג קללות גזעניות משחקנים ואוהדים, וכך קרה גם במפגש מול פנאתינייקוס לפני שנתיים. בתקשורת נכתב שבכמה משחקים נשמעו שירי הלל לאדולף היטלר, אך צוין שהיו אלה בודדים המייצגים את האולטראס המופרעים.

אוהדי ויסלה לא אהבו לשמוע על ההגרלה והביעו חשש מבית"ר בפורום האוהדים של הקבוצה: "הכי גרוע שיכול להיות", נכתב בפורום אוהדי הקבוצה. "רק לא בית"ר", כתב אוהד נוסף: "אם אנחנו רוצים להיות משהו, חייבים להיאבק ולנצח". אוהד נוסף כתב: "בית"ר היא קבוצה אקזוטית עם תקציב גבוה שלקחה אליפות בקלילות בישראל", וציין את דרק בואטנג וסבסטיאן אבראו כשחקנים הבולטים של הקבוצה. נקווה שהחששות שלהם יתממשו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully