וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד רנסנס בפירנצה

עוזי דן

10.3.2008 / 11:03

פיורנטינה התאוששה משורת מכות שנחתו עליה, והפכה ללהיט גדול ואטרקטיבי בכדורגל האיטלקי. המטרה הבאה: היבשת כולה

העיר פירנצה ידעה הרבה סיפורים של כישלונות והצלחות, עליות וירידות. הסיפור של פיורנטינה בשנים האחרונות הוא אחד הדרמטיים והמוזרים שבהם, וסופו - כך נראה - עומד להיות טוב.

רק לפני חמש שנים וחצי, הקבוצה הסגולה בעלת ההיסטוריה המפוארת חדלה מלהתקיים. רק לפני חמש שנים ומשהו היא הוקמה מחדש כפלורנטינה ויולה ושיחקה בליגה הרביעית. האוהדים לא נטשו אותה, היא זכתה בשמה ההיסטורי ותוך שנתיים עלתה שלוש ליגות, תודות לנפלאות הברדק בכדורגל האיטלקי. זה לא נגמר כאן. פיורנטינה נקלעה למאבקים נגד הירידה, ועונש של הורדת ליגה בפרשת קלצ'יופולי (שהומר במינוס 15 נקודות) שוב טילטל את הקבוצה, שלמרות זאת עלתה בסוף העונה שעברה לגביע אופ"א, הרבה בזכות לוקה טוני ואדריאן מוטו.

בקיץ טוני עזב לבאיירן מינכן, יובנטוס ונאפולי חזרו לליגה הראשונה, ופיורנטינה על הסגל הצעיר שלה נראתה כמו קבוצת מרכז טבלה טיפוסית. אבל הסגולים מוכיחים שהשלם גדול מסכום חלקיו. הם משחקים כדורגל התקפי, משיגים תוצאות טובות, ורשמו בשבוע שעבר הישגים מרשימים בשתי חזיתות. בליגה, ניצחון 2:3 בחוץ על השלישית יובנטוס פתח פער ארבע נקודות ממילאן וביסס את הוויולה במקום הרביעי, ממנו מגיעים לליגת האלופות. בגביע אופ"א, 0:2 על אברטון הביא לחלומות על תהילה אירופית עוד העונה.

הניצחון בטורינו משמעותי במיוחד, לא רק בגלל שהיה הראשון על יובה בחוץ מזה 20 שנה, לא רק בגלל שהיה הראשון על אחת מארבע הגדולות אחרי יותר משנתיים, אלא קודם כל בגלל שהושג ללא מוטו. הסקורר מספר אחת של הקבוצה נעדר גם נגד אברטון בגלל פציעה, מה שלא הפריע לה לשחק מצוין.

באו קטנים

ההצלחה של הוויולה בשנתיים האחרונות נובעת מכמה גורמים. האחד, ההרגשה שעשו לה עוול גדול בפרשת השחיתות. חלקה של פיורנטינה היה זניח - האוהדים וההנהלה בטוחים שהמועדון צח כשלג - והעונש שספגה אחרי כל המתקות הדין (שלשאר הקבוצות היו גדולות יותר) היה ללא פרופורציה להאשמות. זה הכניס אותם למוטיבציה. "אנחנו קטנים ולא מחוברים לפוליטיקאים של ההתאחדות, דופקים אותנו", אמר אז אנדריאה דלה ואלה, נשיא המועדון.

אבל הסיבה המרכזית להצלחה היא האיש שזכה בתום 2006 בתואר "ספסל הזהב" באיטליה (הווה אומר מאמן העונה) ואחד האנשים המוערכים מקצועית והאהובים אישית בכדורגל האיטלקי, המאמן צ'זארה פראנדלי.

פראנדלי בן ה-50, בעברו קשר ששיחק בין השאר ביובנטוס הגדולה במחצית הראשונה של שנות השמונים ואף זכה להופיע בגמר האירופי המקולל בהייזל, הוא מאמן התקפי שדוגל ב-4-3-3 נדיר באירופה בכלל ובאיטליה בפרט. הוא מחובר לשחקנים, מדבר איתם בגובה העיניים וכאמור אהוב ביותר.

הטרגדיה האישית שעבר רק לפני חודשים ספורים - אשתו האהובה מנואלה מתה אחרי מאבק ממושך בסרטן השד - רק הגדילה את ההערכה כלפיו. ב-2004 הוא חתם ברומא, אבל עזב כעבור כמה שבועות להיות איתה כשהחלה במאבק. לאחר שהמאבק תם, הוא הפסיד משחק ליגה אחד ושב להתרכז בעבודה, אולי כדי לברוח מהצער.

ייצאו גדולים?

לא שהאסון לא נתן את אותותיו. אחרי פתיחה מדהימה לעונה, הקבוצה השיגה נקודה מתוך 15 אפשריות בעקבות מותה של מנואלה, כשהשחקנים עצמם לוקחים את הטרגדיה בצורה קשה. חמישייה לרשת קאליארי ופגרת החגים, החזירו את הסגולים למעמדם כלהיט של הליגה.

מוטו, שגם אוהדי הוויולה שורקים לעתים בוז לתיאטרליות המוגזמת שלו ולנפילות ברחבה, הגיב בשישה שערים בארבעה משחקים ועלה למקום השלישי בטבלת הכובשים בסרייה A. אבל, כאמור, פיורנטינה ממשיכה לכבוש ולנצח גם בלעדיו, הרבה בזכות רכש מעניין שפראנדלי עשה בינואר.

נ'דייה וואיגו הסנגלי, שנחשב כישרון שהלך לאיבוד, הובא מגנואה וכבש שלוש פעמים בארבעת משחקיו הראשונים. המחליף של מוטו בשמאל, הארגנטינאי-איטלקי אוסבלדו (22), הבקיע את שער הניצחון הדרמטי נגד יובה. אוסבלדו מעריץ את גדול שחקני הוויולה בעשורים האחרונים, בן ארצו גבריאל באטיסטוטה. הוא גם חוגג שערים כמוהו, בחיקוי תנועות של מכונת ירייה ובהורדת חולצה, שהביאה להרחקתו אחרי שער הניצחון.

במרכז ההתקפה ניצב מי שאמור להיכנס לנעליים הענקיות של טוני, ג'יאמפאולו פאציני. הוא לא טוני, גם לא בסגנון המשחק, ושמו יחד עם סגנון משחק לא ברור היקנה לו את הכינוי פאצו (המשוגע). העונה יש לו שישה שערים. בקישור פאביו ליבראני, שכרגע פצוע, הוא האנדריאה פירלו המקומי וגם השחור (בן לאיטלקי וסומלית) הראשון בנבחרת. "אני מצפה מכל שחקן שייתן מה שהוא יודע ומהקבוצה למקסם את יכולתה", אמר פראנדלי לאחר שני הניצחונות. "אנחנו משחקים טוב, אבל כל משחק הוא התמודדות חדשה".

פראנדלי ידע מה הוא מדבר. הדרבי של טוסקנה ביום ראשון הסתיים בהפסד 1:0 לסיינה משער של מאסימו מקארונה, שהורחק לאחר שכבש. הניצחון של מילאן צימק את הפער לנקודה, אך בוויולה ימשיכו לבנות על כדורגל התקפי, בתקווה להציגו בקרוב גם בליגת האלופות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully