וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבעת פלאי תבל

20.8.2007 / 12:32

אליפות העולם באתלטיקה קלה תימשך 9 ימים, אז החלטנו לעשות לכם חיים קלים ולקבץ עבורכם את האירועים שאסור להחמיץ

גמר 100 מטר גברים (ראשון, 26/8, 16:20 שעון ישראל)

הדובדבן שבקצפת מגיע אלינו כבר בסיום יומה השני של האליפות. טייסון גיי האמריקאי לא התמודד מול אסאפה פאוול, מאז שהמאצ'-אפ בין השניים הפך לדבר הגדול הבא של קיץ 2007. הכל התחיל כשגיי קבע 9:76 שניות בתחילת יוני, תוצאה הטובה במאית משיאו העולמי של פאוול, אלא שהיא לא אושרה בשל חריגה מזערית ממהירות הרוח הגבית המותרת. שלושה שבועות לאחר מכן, גיי ניצח במבחנים האמריקאיים לאליפות באוסאקה עם תוצאת השנה בעולם (9:84 שניות). גיי מהיר השנה בשש מאיות משיאו העונתי של הג'מייקני, אלא שפאוול הוא זה שירד 28 פעמים מגבול 10 השניות לאורך הקריירה. מצד שני, פאוול היה זה שסירב להתמודד מול גיי לפני האליפות, אחרי שדחה הצעה מפתה לקרב מוקדם בגראנד פרי קריסטל פאלאס.

למה פאוול? כי הגיע הזמן שספרינטר ג'מייקני יזכה סוף סוף בתואר הנחשב מכל באליפות העולם באתלטיקה קלה. כי פאוול הוא הספרינטר הטוב ביותר והמנוסה ביותר כיום. חוץ מזה, הוא הבטיח לשבור את שיאו העולמי פעם נוספת.

למה גיי? בניגוד לפאוול שסבל מפציעות חוזרות ונשנות לאורך הקיץ, גיי הוא הספרינטר בעל הכושר הטוב ביותר כיום, לא רק ב-100 מטרים אלא גם במרחק הכפול. למעשה, גיי מתכוון לזכות בטריפל באליפות הזאת, כולל מירוץ השליחים. אסאפה פאוול עבד אמנם על נקודת התורפה שלו, שהיא הזינוק, אבל במספר תחרויות השנה ניתן היה להבחין שהוא עדיין לא פתר את הבעיה הזאת לגמרי, זה יעבוד לטובתו של גיי.

גמר קפיצה משולשת גברים (שלישי, 27/8, 14:30 שעון ישראל)

אחד המוקדים המרכזיים בתחרויות השדה באוסאקה. האלוף האולימפי כריסטיאן אולסון, שנעדר מאליפות העולם האחרונה בגלל פציעה בכף הרגל, יחמיץ גם את האליפות הנוכחית בגלל פציעה בירך. הפייבוריט בהיעדרו, לפחות על הנייר, הוא ז'אדל גרגוריו הברזילאי, שקבע הקיץ 17.90 מטר. מצד שני, הברזילאי מתעלה על עצמו בדרך כלל בתחרויות קטנות במולדתו ומפשל באליפויות הגדולות.

אריק וילסון, קופץ אלמוני יחסית עד השנה, זכה ביוני באליפות ארצות הברית והפך למועמד המוביל של האמריקאים לתואר במשולשת. בניגוד לגרגוריו, וילסון הפגין יציבות לאורך כל העונה ואפילו קבע שיא אישי של 17.58 מטר, תוצאה שבהחלט יכולה להספיק לו למדליה באוסאקה. שני קופצים נוספים, אוסניאל טוסקה הקובני ונלסון אבורה הפורטוגלי, עברו השנה את גבול 17.50 מטר והצהירו כוונות. לכל הרשימה המכובדת הזאת מצטרפים עוד חמישה קופצים, ששיכנעו השנה פחות, אבל הנסיון שלהם יוכל לקחת אותם רחוק בזמן המתאים. מדובר באלוף העולם האמריקאי וולטר דייויס, בן ארצו קנטה בל, פיליפס אידוו הבריטי, מריאן אופראה הרומני ודניל בורקניה הרוסי. לפחות עשרה מועמדים למדליה, אל תפספסו את זה.

גמר קפיצה במוט נשים (שלישי, 28/8, 13:30 שעון ישראל)

ילנה איסינבאייבה החליפה מאמן כדי לשפר את הטכניקה וביקשה שלא לצפות ממנה לשיא עולם בעונה הנוכחית, אבל אחרי 16 שיאי עולם לאורך הקריירה, איך אפשר שלא? במיוחד אחרי שהיא כבר ניתרה העונה בפאריז ל-4.91 מטרים ולפחות באחד הנסיונות שלה הייתה קרובה מאוד לשבור את שיאה מאליפות העולם האחרונה, שעומד על 5.01 מטרים. איסינבאייבה יודעת שבמעמד שלה היא לא יכולה להסתפק רק בניצחון בתחרויות הגדולות והיא מחוייבת לתת שואו, במיוחד לעשרות אלפי יפנים נלהבים.

נכון להיום, קשה למצוא ברשימה מתחרה רצינית לאיסינבאייבה. ג'ניפר סטוצ'ינסקי האמריקאית אמנם ניתרה השנה ל-4.88 מטרים, אבל עדיין לא הרשימה בתחרויות באירופה. סבטלנה פאופנובה וטטיאנה פולנובה הרוסיות הן קופצות טובות, אבל לא מספיק כדי לנצח את בת ארצן, אלא אם זו תמעד באופן בלתי צפוי.

בשורה התחתונה, איסינבאייבה תנצח. היופי במקצועות השדה הוא שנוכל ליהנות מהתחרות שלה באותה מידה למרות הידיעה הזאת, ופשוט נהנה מהתחרות שלה נגד עצמה.

גמר 400 מטר גברים (שישי, 31/8, 16:05 שעון ישראל)

אל תחמיצו את הריצה הזאת! זה לא שיש מישהו שיכול לסכן את התואר של ג'רמי וורינר האמריקאי, זו פשוט הזדמנות נדירה לראות את אחד משיאי העולם המדהימים ביותר מתנפץ לרסיסים. נכון שלאלוף העולם והאלוף האולימפי חסרות עוד 32 מאיות כדי לשבור את שיאו של מייקל ג'ונסון האגדי, אבל מי שראה אותו קובע את התוצאה השלישית בטיבה בהיסטוריה (43:50 שניות) בתחילת אוגוסט בשטוקהולם, מבין ש"באתלטיקה כמו באתלטיקה – אין דבר כזה שאין דבר כזה".

גם אם לא יהיה כאן שיא עולם, נקווה שוורינר, שאגב אחד ממאמניו הוא אותו מייקל ג'ונסון, יעמוד בציפיות וישחזר תוצאה מהסוג של זו שקבע בשטוקהולם, ככה נוכל לראות את האלוף מקדים את סגנו בזמן של כשניה בריצה שנחשבת לספרינט, גם זו חוויה בלתי רגילה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

גמר 110 משוכות גברים (שישי, 31/8, 16:20 שעון ישראל)

לא רק אתם, אלא יותר ממיליארד סינים ישבו מרותקים למסכי הטלוויזיה, כדי לצפות בספורטאי האולימפי הנערץ ביותר עליהם. ליו שיאנג, ששיפר בקיץ הקודם את שיא העולם בריצת ה-110 משוכות והעמיד אותו על 12:88 שניות, לא רק ינסה לקצץ מהשיא אלא גם לנקום בלאדג'י דוקורה. אצן המשוכות הצרפתי הפתיע את הסיני באליפות העולם הקודמת בהלסינקי, ומנע ממנו את התואר היחידי שחסר לו.

למזלו של ליו שקבע העונה כבר 12:92 שנ', הצרפתי לא ממש שיכנע השנה ושיאו העונתי עומד על 13:27 שנ'. מצד שני, יש לפחות שני רצים נוספים שיכולים לסכן את התואר שלו. מדובר בטרנס טראמל האמריקאי, פעמיים סגן האלוף האולימפי, שקבע השנה 12:95 שנ', ובדיירון רובלס הקובני. רובלס הוא מזנק מעולה, שמחזיק בשיא אישי של 13:00 שניות ונחשב ליורשו של אניאר גארסיה, שהביא לקובה את מדלית הזהב בריצה הזאת באולימפיאדת סידני 2000. שלושה אמריקאים נוספים: דייויד אוליבר, דייויד פיין ודומיניק ארנולד, הם בהחלט מועמדים נוספים למקומות בפודיום. יהיה מהיר ומרתק.

גמר 5,000 מטר נשים (שבת, 1/9, 15:30 שעון ישראל)

האתלטיקה מביאה לנו לפעמים רגעים בלתי נשכחים ושיאים שפשוט קשה לקלוט. סרגיי בובקה עשה את זה במוט, ג'ונתן אדוארדס במשולשת, מייקל ג'ונסון ב-200 והיו עוד רבים וטובים. בהקשר הזה, הריצות הארוכות מקופחות בחלק גדול מהמקרים כי לצופים החובבנים קשה לקבוע מה קצה היכולת ההגיוני של האדם, כשהוא מקיף את מסלול האיצטדיון 12 פעמים וחצי. מי שעקב אחרי תחרויות הגולדן ליג העונה וראה את מסרט דפאר האתיופית מנפצת את שיא העולם בריצת ה-5,000 ביותר משמונה שניות, חווה רגע בלתי נשכח של כל חובב אתלטיקה ובמיוחד ריצה. רצה מהסוג של דפאר, שמתעלה על עצמה ככל שהיא שורפת יותר ויותר מרחק, פשוט שוברת את חוקי הפיזיולוגיה.

העצה שלנו, תזכרו את הזמן הבא – 14:16:63 דקות. כדי לשפר אותו, דפאר תצטרך לרוץ בקצב מטורף של 2:51 דקות לקילומטר על המסלול ביפן, ותצוגה כזאת פשוט אסור להחמיץ. בת ארצה טירונש דיבאבה והקנייתית ויויאן צ'ריוט ינסו לעשות את הבלתי יאמן ולעקוף אותה. צפו לריצה גדולה.

גמר קפיצה לגובה נשים (ראשון, 2/9, 13:00 שעון ישראל)

במקרה הזה, לא מדובר רק בקרב מרתק על התואר בין ארבע קופצות לפחות, אלא גם על אחד משיאי העולם המיתולוגיים, שנמצא בסכנה. סטפקה קוסטדינובה הבולגריה ניתרה ל-2.09 מטר באליפות העולם לפני 20 שנה בדיוק, והגיע הזמן למחוק את שמה מרשימת השיאים. נכון להיום, הקרובה ביותר לעשות את זה היא בלאנקה ולסיץ' הקרואטית. בתחילת אוגוסט היא ניתרה ל-2.07 מטרים בשטוקהולם וקבעה את התוצאה השלישית בהיסטוריה. היא גם הפגינה יציבות מדהימה לאורך העונה עם עוד 6 קפיצות שנעו בין 2.02 מטרים ל-2.06 מטרים וזה מה שהופך אותה למועמדת העיקרית לתואר. מצד שני, במקצוע כל כך טכני הכל יכול לקרות והתחרויות הגדולות תמיד מספקות הפתעות.

אם ולסיץ' תשמור על הכושר הנפלא שלה גם באוסאקה, קשה להאמין שמישהי תסכן את התואר המשמעותי הראשון שלה מאז אליפות העולם לנוער. אם הקרואטית תפשל, כפי שעשתה במשחקים האולימפיים באתונה ובאליפות אירופה האחרונה, יש לא מעט שישמחו לקפוץ גבוה על השלל. הידועות יותר הן אלופת העולם הנוכחית קאיסה ברגקוויסט השבדית והאלופה האולימפית מרוסיה ילנה סלסרנקו, לשתיהן שיא אישי של 2.06 מטרים. הידועות פחות הן האיטלקיה המשתפרת אנטונייטה די מרטינו, שקבעה השנה 2.03 מ' והספרדיה רות ביתיה שקפצה סנטימטר אחד פחות. עוד אחת שלא כדאי להשמיט מהרשימה היא אלופת אירופה הבלגית תיאה הלבוט, למרות שזו עדיין לא הצליחה לנתר מעל לשני מטרים העונה.

* אליפות העולם באתלטיקה תשודר בערוץ 1.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully