וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הופחת עונש הרדיוסים של בית"ר ירושלים

אסף שקד ולי בוץ

15.5.2007 / 18:47

בית הדין של ההתאחדות המיר את העונש מ-4 משחקים ללא קהל לשניים בלבד. ממצאי ועדת טדי: התשתית והאוהדים גרמו לאירועים

בית הדין של ההתאחדות לכדורגל הפחית היום (שלישי) את העונש שגזר על בית"ר ירושלים לפני כשבוע, ומארבעה משחקי רדיוס ללא קהל הוקטן העונש לשני משחקים בלבד.

עונש של משחק רדיוס לחמישה משחקים על תנאי יישאר על כנו, עונש הורדת הנקודות על תנאי בוטל. בית הדין ציין בפסק הדין "שלא הייתה זאת התפרעות של כעס אלא התפרעות של שמחה על ההישגים של הקבוצה".

כזכור, בית הדין העניש באופן קשה את בית"ר, לאחר שאוהדיה פרצו לשטח המגרש בסיום משחק הניצחון על הפועל פ"ת בטדי, אז נפצעו עשרות אוהדים.

בית"ר כבר ריצתה חלק מהעונש, כשלא אירחה את המשחק מול הפועל ת"א בטדי ונאלצה לשחק מול היציעים הריקים של איצטדיון וינטר. משמעות ההחלטה כי גם את המשחק האחרון של הליגה, מול מכבי נתניה, תשחק האלופה הנכנסת מול יציעים ריקים.

פסק הדין קבע: "מדובר בהתפרעות של שמחה"

אב בית הדין העליון עו"ד שאול אלוני ועו"ד יהושע גלברד, עו"ד בן ציון כהן כתבו בהחלטתם:

"בית דין זה איננו רואה את עיקר תפקידו בהטלת עונשים. המשימה העומדת בפני בית הדין היא לגרום לכך, ביחד עם גורמים אחרים יתקיימו מדי שבת כסדרן מאות משחקי כדורגל, אם הנסיבות מחייבות זאת יש להטיל כמובן עונשים ולפעמים אף להחמיר.

"יחד עם זאת אין לראות בעונש מטרה לעצמה. העונש מיועד לכך שכל הנוגעים בדבר ובעיקר האוהדים יפנימו את העובדה שמדובר במשחק כדורגל שנועד להנאתם וכי אדם שבא למשחק ויוצא משם פצוע הופך את המשחק הזה למשחק מסוכן.

"אנו סבורים שהעונש ההולם ביותר להתפרעות של אוהדים הוא עונש של משחק רדיוס ללא קהל, עונש כזה אומנם פוגע בקבוצה אבל עיקרו מכוון נגד האוהדים. ידעו האוהדים שהתפרעות מצידם תגרום לכך שהקבוצה תצטרך לנדוד ממגרשה הביתי והם לא יוכלו לחזות במשחק מתוככי אתר המגרש זהו בעצם המסר הנשלח לעבר האוהדים.

"יחד עם זאת אין להתעלם מכך שלא הייתה זאת התפרעות של כעס אלא התפרעות של שמחה על ההישגים של הקבוצה... אנו בהחלט מבינים לרוחם של האוהדים שליוו את הקבוצה בנאמנות כל השנה וזכו לראותה בראש הטבלה. אנו סבורים כי כל הגורמים המעורבים בכך חייבים לתת את הדעת למצב זה שבו רשאים וזכאים האוהדים לתת ביטוי לשמחתם ויש להקל עליהם בכך ולא להחמיר עד כדי מצב של יצירת תוצאות כל כך קשות"

ממצאי ועדת טדי: התשתית והאוהדים גרמו לאירועים ("הארץ")

הוועדה שבדקה את ההתרחשויות בסיום משחק כדורגל בין הפועל פ"ת לבית"ר ירושלים באצטדיון "טדי" בירושלים ב-6 במאי, פירסמה היום (שלישי) את ממצאיה. בין היתר קבעה הוועדה כי התשתית הלקויה באצטדיון והתנהגות האוהדים היו הגורמים העיקריים לאירועים. הוועדה לא מצאה מקום לקבוע המלצות אישיות כנגד מי מהמעורבים.

ממצאי הוועדה, בראשות ניצב אבי בן חמו, עולה כי המשטרה לא צפתה שהמשחק יהיה משחק הכתרה, לאחר שמכבי תל אביב ניצחה במוצאי שבת, יום לפני האירועים. כמו כן, נתוני המודיעין במחוז, הירידה בביקוש לכרטיסים וביטול ההזמנות, תמכו בהערכה זו והביאו את פיקוד המחוז להחלטה כי מדובר במשחק רגיל.

כמו כן קבעה הוועדה כי עקב שמועות שהופצו במהלך המשחק, לפיהן ירדו למכבי ת"א נקודות על ידי בית הדין למשמעת, עובדה שהיתה הופכת את בית"ר ירושלים לאלופה בתום המשחק, ועקב הבקעת שער בדקה ה-88 החלו אוהדים לנהור מהיציע הצפוני לכיוון הגדרות ובמקביל, גם מהיציע המזרחי. כתוצאה מהלחץ על השער ביציע המזרחי, דקה ו-47 שניות לאחר שריקת הסיום, פתח מפקד היציע את השער ואיפשר לקהל לצאת לכר הדשא.

קהל האוהדים נבלם על ידי המעקה

על פי הממצאים, עם פתיחת השער החלה נהירה גדולה של אוהדים מהיציע לכיוון השער. קהל האוהדים אשר פרץ מהשער, נבלם על ידי המעקה המוצב ברמפת היציאה. הלחץ הכבד של הקהל מאחור מחד, והמעקה שבלם יציאתם מאידך, היוו מלכודת, שגרמה לעיקר הנפגעים, עד אשר כיבוי אש חתך את המעקה ואיפשר את מעבר הקהל אל כר הדשא.

לטענת הוועדה, הממצאים מצביעים על שלוש סיבות עיקריות להתרחשות באצטדיון: הראשונה - בעיית תשתית: ביציע המזרחי האמור לאכלס 2,100 אוהדים, קיים שער אחד בלבד, זאת לעומת שני שערים ביציע הצפוני, המאכלס 1,500 אוהדים בלבד. כמו כן, בשל הפרשי גובה עם כר הדשא, עוברת היציאה מהשער דרך רמפה, אשר מעקה בחזיתה ושני גרמי מדרגות מצדיה. מעקה זה, כך התברר, היווה כשל בטיחותי, אשר מנע זרימה חופשית של הקהל אל כר הדשא. מבנה השער, על אף שאושר על ידי קצין בטיחות , אינו נותן מענה לתרחיש של הפרות סדר באצטדיון כדורגל.

השנייה - התנהגות האוהדים: מתחקור הנפגעים עולה שרובם נפגעו בדרכם לכר הדשא, על ידי קהל האוהדים שמיהר לשער היציאה. התנהגות האוהדים נבעה מהפצת שמועה חסרת שחר, לפיה הורדו נקודות למכבי ת"א, דבר שגרם להם לראות במשחק זה כמשחק הכתרה והגביר בהם את המוטיבציה לחגוג על כר הדשא, בכל מחיר. כפועל יוצא, מיהרו האוהדים לפתח היציאה, תוך שהם רומסים את העומדים בדרכם וגורמים לנפגעים.

השלישית - הורדת חלק מכוחות המשטרה מהיציעים לכר הדשא בדקה ה-75, לשם טיפול במפירי סדר מחשש שיתפרצו לכר הדשא, דילל את מערך הכוחות ביציעים והקשה על הטיפול באירועים שהתרחשו שם.

ממצאי הוועדה הוגשו אתמול (שני) למפכ"ל המשטרה, רנ"צ דודי כהן, שאימץ את המלצות הוועדה ואמר: "משחק כדורגל אמור להיות אירוע תרבותי וספורטיבי. להגשמת יעד זה, נדרש שיתוף פעולה רב-מערכתי, לו שותפים הנהלת הקבוצה, האוהדים, מועדון הכדורגל, ההתאחדות והמשטרה". המפכ"ל הדגיש כי, בכוונתו לפעול ליישום המודל האירופאי, לפיו האחריות בתוך המגרש מוטלת על מועדוני הכדורגל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully